17. mai på Lyngdalsheimen

Vær en god venn

Appell på Lyngdal bo- og servicesenter 17. mai 2016 kl 8.45.

En speider er en god venn, leser vi i speiderloven. For 60 år siden var jeg speider i Lyngdal. Da lærte vi blant annet å være venner. Er du en gang speider, så er du alltid speider. Du ønsker alltid å være med på å bygge broer av vennskap. Vær en god venn, er min appell i år på 17. mai. 

 

Speiderne marsjer inn til Lyngdal bo-  og servicesenter

 

Indremisjonskorpset.

 

Barnekoret Levende lys.

Nylig leste vi i Lister24 om en vennebenk i skolegården på Årnes skole. Vennebenken skal hjelpe elever til å bli med i leken i friminuttene. Elever som ikke har noen å leke med, kan sette seg på vennebenken. Når andre elever ser dette, skal de ta kontakt med elevene på benken for å spørre om de vil være med i deres lek. Kan vi bruke frihetsdagen til noe bedre enn å si til hverandre: Vær en god venn. Innby spesielt nye og fremmede elever i din vennegjeng.

Utenfor Lyngdal bo- og servicesenter står det benker som kan brukes av barn sammen med eldre, ungdom sammen med eldre, voksne sammen med eldre og gamle sammen med gamle. Skal benkene på Heimen i enda større grad bli vennebenker? Vær en god venn på tvers av ulik alder.

Vennskap kan vi lære av medmennesker fra andre land. Fredsprisvinner Aung San Suu Kyi er nå utnevnt til Myanmars nye utenriksminister. Hun sa, da hun fikk Nobels fredspris i 1991: Å være vennlig er å reagere med følsomhet og menneskelig varme på andres håp og behov. Selv det minste anstrøk av vennlighet kan lette et tungt hjerte. Vennlighet kan endre folks liv?Hver tanke, hvert ord og hver handling som bidrar til det positive og til det gode er et bidrag til fred. Hver og en av oss er i stand til å yte et slikt bidrag. La oss rekke hverandre hendene i et forsøk på å skape en fredelig verden, hvor vi kan sove trygt og våkne opp lykkelige, sa vinneren av fredsprisen i 1991. Hun er et bevis på at vennskap er viktig og riktig når vi skal bygge fellesskap mellom store, ulike folkegrupper. Det har hun vist i sitt eget hjemland, Myanmar.

Har du gjennom et langt liv erfart hva vennlighet kan gjøre med deg? Jeg satt en gang for mange år siden inne i bilen min på en parkeringsplass utenfor Lyngdal kirke. En person kom fra kirken, stoppet opp ved bilen min, strøk meg på kinnet med hånden sin, sa noen få ord, og gikk videre. Enda kan jeg føle varmen fra denne vennlige hånden. Jeg følte meg utestengt, men en vennlig gest gjorde meg til en velkommen gjest.

Vennlige ord kan være små og enkle å uttale, men de gir gjenlyd for alltid, sa vinner av Nobels fredspris i 1979, Moder Teresa.

De mest vennlige ord som jeg har møtt, kommer fra Jesus Kristus. Da han så deres tro, sa han: Venn, syndene dine er deg tilgitt. Luk5,20.

Med erfaringens tyngde og troverdighet skriver Åse-Marie Nesse:

Legg di hand i mi hand,
så er vi sterke saman
Så er vi svake saman
Så er vi saman.

Og så kan vi synge:

Vi tar hverandres hender og setter oss i ring

Vi er en masse søsken, oss skiller ingenting

Takk gode Gud, for jorden og menneskene der.

Gjør en familie av oss den stund vi lever her.

 

Barn, ungdom, voksne og gamle er samlet  som en varm venneflokk med flagget vårt i front. 

 

En speider er en god venn. Er det ikke det vi alle speider etter? En god venn.

God 17. mai som gode venner.

Trygve Omland

17. mai 2016

Sigbjørn Utland hjalp meg med å ta bilder siden jeg skulle ha appell. Takk, Sigbjørn.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg