Paulus og kvinner i kirkens første tid i Hellas.

På vår reise i Hellas  den 25. mai 2016 kom vi til havnebyen Kenkreæ i Korint. Der satte jeg en fot ut i vannet for å huske at Paulus tok avskjed med de troende her i denne havnebyen for å reise med båt tilbake til Lilleasia og Syria.

 



I dette havnevannet i Kenkreæ kan også Paulus ha satt foten ned  slik som jeg gjorde. Reiselederen luftet før besøket her at vi kanskje kunne få fem minutter til å bade. Det ble det ikke noe av. Hvem kan rekke å skifte til badetøy og bade på så kort tid, når en er i 70-årene?

Kristne kvinner kommer tydelig fram mange steder i Det nye testamentet. Siden jeg var på  reise med SabraFokus i Paulus fotspor i Hellas, er det naturlige å nevne kvinner  fra dette landet. Ut fra besøket vårt i havnebyen Kenkreæ og  Korint, vil jeg huske to kvinner: Føbe og Priskilla. Navnet Føbe betydde i gresk mytologi den lysende. Føde ble et kristent forbilde i å vise kristen omsorg mot mange, også  mot Paulus. Føbe var en tjener for menigheten, en diakonisse ville vi ha sagt for noen år siden. På Diakonissehusets kirke i Lovisenberg  i Oslo er det et glassmaleri av Føbe med Romerbrevet i armene. Hun må ha vært en kvinne med stor tillit, siden Paulus sender brev med henne til menigheten i Rom. Priskilla var sannsynligvis teltmaker  sammen med sin mann. De underviste Apollos i den kristne tro, og de hadde stor betydning for ikke-jøder som ble kristne. Det kan tyde på at det har vært en kristen menighet her på Paulus tid. Jeg viser ellers til en rekke steder i Bibelen. Se nedenfor.

Noen av de som hørte Paulus tale på Areopagos i Aten  ble overbevist og sluttet seg til Paulus og Silas. Det gjorde også en stor gruppe grekere av dem som dyrket Gud, og en god del av de fremste kvinnene.  Apg 17,4.

Mange av dem som hørte Paulus tale i Berøa, kom til tro, det samme gjorde en del fornemme greske kvinner og mange greske menn. Apg17,12.  

Men det var noen som sluttet seg til Paulus og kom til tro. Blant dem var Dionysios fra Areopagos-rådet og en kvinne som het Damaris, og noen andre. Apg 17,34.
 
I Korint traff Paulus  en jøde som het Akvilas, født i Pontos. Sammen med sin kone Priskilla var han nylig kommet fra Italia på grunn av keiser Claudius’ påbud om at alle jøder skulle forlate Roma. Paulus oppsøkte dem, Apg18,2
Ekteparet Akvilas og Priskilla  var blant Paulus’ viktigste medarbeidere.

Paulus hilser til menigheten i Rom slik: Jeg anbefaler vår søster Føbe for dere, hun er en diakon fra menigheten i Kenkreæ. 2 Ta imot henne i Herren slik det sømmer seg for de hellige. Gi henne den hjelp hun måtte trenge av dere, for hun har selv tatt seg av mange, også meg. Rom 16,1-2.
 
 

Gruppe
fra reisefølget vårt lytter til informasjon om Paulus i bukta i Kemkreæ.

Ved havna i Kenkreæ minnes vi at Paulus reiste ut her fra år 51 eller 52 e. Kr til Efesos og så videre. En molo under vann viser at dette har vært en havn. Bygningen vi ser kan ha vært et lager. Da vi var her, snakket noen med en mann som skrøt  av en par byer  nord i Norge. som han hadde besøkt. Han var en seiler, en sjømann.
 
 

Jeg undres om det var slike vakre, blomstrende busker ved havna da Paulus var her. Jeg undres også over hvordan håret til Paulus så ut.  Vi leser i Apg18,18 at i Kenkreæ klippet han håret, for han hadde bundet seg med et løfte,
sannsynligvis et nasireerløfte. Jf. 4 Mos 6, 1 ff. Så lenge løftet gjaldt, vanligvis 30 dager, måtte han  ikke klippe håret eller drikke sterk drikk. Dette løftet kan vise Paulus  sin sterke røtter i jødisk tro og livsstil.

 
 

Foto og tekstvalg: Trygve Omland
2. juni 2016
 
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg