Paulus og kristne i Hellas opplever lidelser.

Da vi kom til Tessaloniki i Hellas om kvelden den 20. mai 2016, var det demonstrasjon i byen. Bussen måtte slippe oss av  på grunn  av sperring av gate og sende oss av sted på en lang gåtur til hotellet. Det var også demonstrasjon i byen da Paulus hadde virket i byen en stund.  Vi kan lese om dette i et utdrag fra Apg 17,1-9.

Spørsmål: 1. Hvorfor ble jødene brennende harme på Paulus? 2. Hvorfor var de første kristne i Tessaloniki veldig opptatt av endetid og Jesu gjenkomst?

Paulus gikk til den jødiske synagogen i Tessaloniki, som han pleide. Tre sabbater hadde han samtaler med dem ut fra skriftene. Han åpnet skriftene for dem og noen av dem ble overbevist og sluttet seg til Paulus og Silas. Det gjorde også en stor gruppe grekere av dem som dyrket Gud, og en god del av de fremste kvinnene. Dette gjorde jødene brennende harme, og de fikk med seg noen fra pøbelen på torget og laget et oppløp som satte byen på ende. De stormet mot huset til Jason og lette etter dem for å føre dem ut til folket. Apg 17,2-5.

Også her ser vi at kvinnene spilte en viktig rolle når de første kristne menighetene ble bygd. Paulus sin forkynnelse minner mye om måten Jesus forkynte på da han vandret med to disipler til Emmaus, og hvordan apostlene forkynte på den første pinsedagen. Profetiene om at Messias skulle komme har fått sin oppfyllelse i Jesus som Kristus. Jesu lidelse, død og oppstandelse står sentralt. Ut fra 1. og 2. brev til menigheten i Tessaloniki i år 51 og 52 e. Kr. ser vi at var de første kristne var veldig opptatt av endetida og Jesu gjenkomst.

 

Demetrioskatedralen i Tessaloniki som du ser på bildet, er den største kirka i Hellas med fire søylerekker som deler basilikaen i fem skip. Kort tid etter at forfølgelsen av kristne opphørte i 311 e. Kr. ble en liten kirke reist over stedet der Demetrios led martyrdøden. Han ble skytshelgen for byen. Kirka ble ødelagt i en bybrann i 1917, og den ble reist opp igjen i 1940-årene. Krypten i kirka kan være de romerske badene hvor  Demetrios i følge tradisjonen satt i fengsel for sin tro på Jesus.  I dag er det mange kristne kirker i Tessaloniki.

 



Bildet fra kirka viser drapet på Demetrios. I følge tradisjonen ble Demetrios holdt arrestert og siden myrdet av en keiserlig soldat. Han ble så slengt ned i en brønn eller gjemt i en brønn som var tilknyttet badeanlegget der han satt fengslet.

 

Korset, Jesu lidelse og martyrenes lidelser står sentralt i den gresk-ortodokse kirke. Jeg tenker etter å ha reist i Paulus fotspor i Hellas at korset må jeg ikke svikte. Tradisjonen sier at 11 av Jesu 12 disipler led martyrdøden. De stikk jeg har fått fordi jeg forkynner Kristus korsfestet er som myggstikk.

 

Se på alle lysene. Se på de små fuglene. Se på de tre lysende kransene eller kronene. Se på kunsten i kirker i Tessaloniki.

Hvilke tanker får du ut fra Bibelen, kirkehistoria og ditt eget liv, nå du ser på kunsten og de forfulgte kristne?

Utvalgte tekster og foto ved Trygve Omland

Lyngdal 6. juni 2016

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg