Traktorvei gjør livet lettere.

Da jeg bygde hytta på Bjørkebu  I i 1977 mer enn 100 m fra Jovannet, var det et slit å få inn alle materialene, mest fra Herdalen: Sand, sement, pipe, ovn, fundament, tak, møbler, senger, o.s.v.. For å få inn materialene brukte vi traktor med høysvans, menneskeskuldre, båt med påhengsmotor, kjelke og løpestreng. Det tok 15-20 min. å gå fra den smale Birkestølveien, gjennom skogen, inn til hyttetomta. Jeg var 33 år da  jeg satte i gang bygging av hytte uten bilvei til. Jeg var uten erfaring med å bygge hytte. Jeg visste ikke hvilke utfordringer jeg hoppet ut i. Byggmester var Arnt Lindland. Han gjorde en god jobb. Mange unge, spreke gutter leide jeg inn til å bære materialer. Alle som deltok i byggeprosjektet fortjener stor takk.

 

Bildet viser Helge Rom som kjører materialer fra Birkestøl til hytta vår i 2016.

I begynnelsen av mai 2016 skulle jeg bytte ut to dører i hytta. Transporten fra Birkestøl til hytta på Bjørkebu gikk raskt med traktor på en smal skogsveien – ned og opp og ned og langs ei myr – helt fram til hytta. Se neste bilde.

 

Bildet viser at traktoren står helt inn til hytta. Slik transport var utenkelig i 1977.

Mine gode fettere, Reidar Rom og Helge Rom, sørget for at  alle materialene kom hele inn til hytta. Alf Rom junior var byggmester for innsetting av nye dører, og hans farfar, Alf Rom, kom med ideen i 1970-årene om å bygge hytter på Birkestøl ved Jovannet. Takk til Alt og Alf. Vi savner sterkt onkel Alf som døde da han var i gang med å bygge sin hytte.

 

 

Andreas på hyttetur.  Bildet av hytta vår er fra ca. 1980, tenker jeg. Vi har skiftet farge til en grønn farge.

 

Foto og tekst: Trygve Omland

9. juni 2016

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg