Ikoner er religiøse bilder som vinduer til evigheten.

Vi besøkte et senter i Hellas for produksjon av ikoner under våre reise i Paulus fotspor i regi av SabraFokus i mai 2016. Jeg kjøpte et lite ikon som var avbilde av Paulus, og jeg ville betale med masterkort, men selgeren tilbød meg ikonet med 20 % avslag hvis jeg betalte med penger. Hvorfor ville han slå av på prisen etter at jeg hadde bestemt meg?

 

 

Ikon som avbilder Paulus.

 

Ikonmaler i funksjon.

Disse ikonene hadde jeg fra før. Til venstre ser vi Guds mor Maria og Guds Sønn Jesus som barn hos sin mor. Til høyre ser vi ikon av Jesus Kristus. Det  kommer fram ved forkortelsen ICXC som står på høyde med panna. Hellige personer skal fremstilles med front mot den som ser på bildet i alle fall slik at man ser 3/4 av ansiktet. Figurene er stiliserte og skjematiske. Munnen er liten, øynene og nesa er stor. Alt dette skal vise at personene tilhører en annen dimensjon, et vindu til evigheten. Glorien får fram at personene er helliggjorte. Den himmelske virkelighet kommer fram ved mye bruk av gull. Lys stråler ut fra personene. Det skapes et inntrykk av at personen på ikonet ser den som ser på ikonet. Et ekte ikon skal være i samsvar med ortodoks lære og liturgi. Ikonene er prinsipielt uforanderlige.

På samme måte som Bibelen og liturgien gir uttrykk for den ortodokse kirkes teologi, gjør også ikonene det. Av den grunn er ikonene prinsipielt uforanderlige. Se grundigere forklaring om ikoner og ikonfortolkning i boka I Paulus` fotspor Bibel og kulturguide til Hellas ved Bjørn Helge Sandvei med flere, Verbum forlag 2008. s. 240-245.

Tillegg: Det at Gud ble menneske (Joh 1,14) legitimerer bruken av ikoner. Gjennom Jesus Kristus har den usynlige Gud blitt synlig. Derfor kan han avbildes. Den avbildede er samtidig Guds Sønn. Dogmet om Kristus som sann Gud og sant menneske er grunnleggende for å forsto ikonene. Ordet var Gud. Ordet ble menneske. Ordet er Jesus Kristus. Joh 1,1.

Foto og tekstvalg: Trygve Omland

Lyngdal 15. juni 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg