Klosterliv i ville fjell i Hellas.

Når vi kommer fra Norge, har vi liten erfaring med klosterliv. Kontrasten til klosterlivet i den gresk ortodokse kirka i Hellas er stor. Det greske klostervesenet har hatt en lang nedgangstid, men nå ser vi tendenser til fornyelse og vekst, leser jeg i ei grundig guidebok som kom ut i 2008. SabraFokusreiser tok oss med til eksotiske klostre i Hellas nær byen Kalabaka. Vi ble kjørt opp  i et fjell-landskap som kunne få fjellvante fra Norge til å svimle.  På det meste var det 13 klostre og 20 mindre bosetninger i de mektige fjell-formasjonene  i Meteora-området. Bilder jeg tok kan kanskje gi en svak anelse av dramaet i fjellene.

 


Bilde 1 viser kontrasten mellom den flate sletta der byen ligger og fjellheimen der et kloster er bygd.

 

 

Hvordan kunne munkene og nonnene komme opp her? På 1920-tallet ble det hogd en adkomstvei i fjellveggen til Varlaam-klosteret som var fra 1500-tallet. Tidligere skjedde person- og varetransport med stiger, nett, eller løpestreng. En gjest som besøkte Varlaan-klosteret på 1950-tallet, spurte abbeden hvor ofte de skiftet repet til nettet. Når de gamle repene ryker, svarte han. De første kristne eneboerne var her i Meteora på 900-tallet, altså rundt den tida kristendommen begynte å komme til Norge. De bodde i huler og fjellkløfter. Når de skulle til gudstjeneste og nattverd, søkte de ned til kirka på sletta i Kalabaka. Gjennom mange år har Gud formet  disse fantastiske fjellene ved å bruke vind- og regn.  

 

I dag 23. mai 2016 er det blitt enklere å komme seg inn i klostrene. I dag er det bare seks klostre her som er aktive.

 


I Bibelen leser vi mange ganger om fjellenes betydning i gudslivet. Vi skal bare nevne tre steder:  Fjellet der Gud ga de ti bud, fjellet der Jesus samtalte med disiplene om himmelriket  og fjellet der Jesus var sammen med sine nærmeste medarbeidere som fikk se Jesu herlighet.

2 Mos19,18 Hele Sinai-fjellet sto i røyk fordi Herren hadde steget ned på det i ild. Røyken steg opp som røyken av en smelteovn, og hele fjellet skalv.

Matt 5,1 Da Jesus så folkemengden, gikk han opp i fjellet. Der satte han seg, og disiplene samlet seg om ham.

Matt17,1 Seks dager senere tok Jesus med seg Peter, Jakob og hans bror Johannes og førte dem opp på et høyt fjell, hvor de var alene.

Trygve Omland

15. juni 2016
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg