Godt nytt år: Jeg løfter mine øyne mot fjellene.

Ett av høydepunktene i 2016 var å komme opp på høye fjell i Hellas. Jeg ønsker alle blogg- og Fb-lesere mange høydepunkter i 2017. I høyden får vi utsikt og oversikt, et nytt perspektiv på stress og tidsklemme, og en hjelp til å se hva som er vesentlig i livet. Godt nytt år i livets berg- og dalbane.

Ordet fjell finner vi 136 ganger i Bibelen. Hellige fjell finnes på alle kontinenter og i alle de største kulturene. Jerusalem ligger på et sterkt kupert høydedrag mellom den israelske kystsletta og den dype Jordansenkningen. Høyden varierer fra 550 til 850 moh. Galdhøpiggen i Norge ligger 2 468,8 moh. Fjell fascinerer mange så sterkt at de må bestige høye fjell. I Meteora i Hellas besøkte vi den 23. mai 2016 spesielle fjell i fasong og funksjon. Her skal jeg dele bilder fra disse fjellene sammen med ord fra Bibelen knyttet til fjell. Jeg håper det kan skape meditasjon og undring over Gud som skaper og frelser.

Han dro meg opp av fordervelsens grav,

 opp av den dype gjørmen.

 Han satte mine føtter på fjell

 og gjorde skrittene faste. Sal 40,3. 

 


 

Du har sagt at du vil frelse meg,

du er mitt fjell og min borg. Sal 71,3b.


 

En sang ved festreisene.

Jeg løfter mine øyne mot fjellene.

Hvor skal min hjelp komme fra?

Min hjelp kommer fra Herren,

himmelens og jordens skaper. Sal 121,1-2.

 


 

Dere er verdens lys! En by som ligger på et fjell, kan ikke skjules. Matt5,14.

 


 

Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det var bygd på fjell. Matt7,24 -25.

 

 

I Ånden førte han meg opp på et stort og høyt fjell og viste meg den hellige byen, Jerusalem. Den kom ned fra himmelen, fra Gud. Åp21,10.

Foto og tekstvalg: Trygve Omland

15. juni 2016/31.desember 2016.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg