Ordene skaper handlinger

Gud skaper nytt liv ved sitt ord

Jeg liker å lete i gamle papirer. Tanker og tekster som jeg var engasjert av for 50-60 år siden, kan igjen inspirere meg. Nylig fant jeg en oppgave fra studiet på Menighetsfakultetet. Den handlet om Det gamle testamentets vitnesbyrd om Guds ord som skaperord og som formilder av Guds åpenbaring.

 

Bildet: Gud skaper daglig brød ved å skape gjennom såkornets prosess.

Jeg undersøkte først betydningen av det hebraiske begrepet davar som er oversatt med begrepet ord. I arabisk og arameisk språk, som lever nært sammen med hebraisk, har begrepet en interessant dybde og dimensjon. Det får fram at det er noe bak som driver noe fram, noe som fører og leder framover. Ordet har en bakgrunn som drives fram når vi bruker ordet. Det som er i bakgrunnen drives fram og formidles til oss ved ord som vi kan forstå og tenke på. Konsekvensen er at det som ligger bak ordet, som vi skriver eller sier, blir til handlinger og gjerninger.

Når vi bruker Guds ord, kan Gud drive fram gjerninger og handlinger som Gud selv står bak. Gjennom ordene fra Guds munn skaper Gud noe nytt av ingenting.

 I 1 Mos 1,2-3 leser vi: Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. Da sa Gud: Det skal bli lys! Og det ble lys. Gud er altså kilden til lyset og årsaken til en ny morgen og den nye dagen.

 I Salme 33,9 leser vi: Gud talte, og det skjedde, han befalte, og det sto der. Ser vi oss tilbake, kan vi mange ganger si: Gud sto bak det som skjedde. Gud skaper av ingenting, det som Gud alene kan skape. Jorda og menneskene har ikke skapt seg selv ved en tilfeldighet uten mål og mening. Gud talte og befalte: Bli lys, og det ble lys. Jeg tror på den allmektige Gud, himmelens og jordens skaper.

I Jes 55,10-11 leser vi om Gud som skaper i naturen og i alt det skapte:

For lik regn og snø

 som faller fra himmelen

 og ikke vender tilbake dit

 før de har vannet jorden,

 gjort den fruktbar og fått den til å spire,

 gitt såkorn til den som skal så,

 og brød til den som skal spise, slik er mitt ord

 som går ut av min munn:

 Det vender ikke tomt tilbake til meg,

 men gjør det jeg vil

 og fullfører det jeg sender det til.

Guds ord som går ut av Guds munn utfører og fullfører Guds mål med ordet. Gud står bak sitt ord, og han skaper ved ordet handlinger og gjerninger som svarer til hans hensikt med ordene. I dag har jeg kastet fullgjødsel ut på plenen, og Gud sender regn på plenen. Snart kan jeg se at gresset i plenen vokser mer enn før. Gud og vi mennesker kan samarbeide til ære for Gud og til beste for alt han har skapt.

I Joh1,1 leser vi:

 I begynnelsen var Ordet.

 Ordet var hos Gud,

 og Ordet var Gud.

Her i Det nye testamentet er Ordet Jesus Kristus. Ja, Ordet er Gud, og Ordet ble menneske og tok bolig i blant oss. Ordet fra Gud er nær oss gjennom Bibelen og gjennom alt det Gud har skapt.

Vi leser i 2 Kor4,6: Gud sa: Lys skal stråle fram fra mørket, han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu Kristi ansikt skal lyse fram.

Lovet vær Gud som skaper lys og liv ved Ordet.

Trygve Omland

Lyngdal 20. juni 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg