Kors fjernes på kirker i Kina.

Korset er det kristne symbolet for Gud som ble en forsonet Gud ved Jesu soning på korset. Fjernes korset, rives hjertet ut av vår kristne tro. Salmedikteren Brorson hjelper oss til å holde fast i korsets budskap i salmen:

Korset vil jeg aldri svike,
som så salig bliver endt.
Skulle jeg en kristen være
uten Kristi kors å bære?
Jesus har dog i sitt rike
aldri den disippel kjent.
Korset vil jeg aldri svike,
som så salig bliver endt. 


Første påskedag 2013 var jeg i denne kirken i Kina som var full av mennesker under korsets tegn på taket.



På langfredag 2013 sto dette bildet av korset ved inngangen til en kirke som samlet fullt hus i Kina.

 

I Kina har de begynt å fjerne korset på noen kirker. Mer enn 2000 kors er revet ned, påstår en kilde. I løpet av 2014 rev myndighetene ned ca 400 kors på kirketak i en provins, leser vi i en kilde. Myndighetene påstår at kirkene har brutt byggeforskriftene. Folk som går i kirken og folk som kjempere for menneskerettigheter mener derimot at kristne blir rammet fordi kirkens raske vekst utfordrer det regjerende kommunistpartiet. En pastor som reagerte på myndighetens fjerning av kors fra kirketakene i det østlige Kina, ble dømt til ett års fengsel.

I påsken 2013 var jeg i Kina og besøkte et par kirker som var fullsatte av mennesker i forskjellig alder. Jeg gledet meg over å se at det var en viss frihet i Kina til å samles i kirker. Informasjonen som kommer fram nå, gjøre meg urolig for fremtiden. Gud kaller oss til å huske på de kristne i Kina.

Det Norske Misjonsselskap er med på å utdanne kristne til å arbeide i kirkene i Kina og Hong Kong. Bildet viser kirkerommet som er hjertet i utdanningen. Studer korset nøye. Korset må vi aldri svikte. Den korsfestede Kristus Jesus bærer oss gjennom trengsel og mørke tunneler.

Trygve Omland

 Foto og tekstvalg 27. juni 2016/30.03.2018

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg