Byvandring i Farsund

Jeg gikk på Farsund Gymnas 1961-1964, og jeg har mange gode erfaringer fra Farsund i forskjellige sammenhenger. Men jeg er likevel ikke godt kjent i Farsunds historie. I dag 9. juli 2016 fikk jeg noen nye glimt av Farsund under byvandring på en kaperdag. Her skal jeg bare gi noen få smaksprøver.



Farsunds vekter Elin Salvesen  tok oss med i byens historie med vekt på tida etter bybrannen i 1901.

 



Bygningsvernprisen  i 2006 fra Farsund byforening for huset som overlevde brannene i 1901. Det er tatt vare på.

 

Huseierne har et krevende  arbeid med å holde vedlike de gamle bygningene.

 

Bondeheimen er blitt betydelig endret.

 

Stilig bygg fra 1902.

 



Hjørner på noen bygninger er formet slik  at en brannslange lett kan dras gjennom gatene.

 



Husan er stappfull av historie. Jeg anbefaler en byvandring som gir spennende historier om Farsund.

 

 

Takk til Elin Salvesen for levende, livlige og livfulle fortellinger.

Foto og tekst: Trygve Omland
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg