Bryllupstale 1: Ekteskapets blomsterhage

Sommeren er sesong for vielser og bryllup. Fra 1971 til 2011 har jeg holdt noen bryllupstaler. Gjennom førti år har jeg gjort mange forsøk på å dele ord fra Bibelen og livet med nye ektepar. Nå ble jeg nysgjerrig på å finne ut hvilke bibeltekster jeg har brukt, hvilke temaer jeg har talt om og hvilke bilder, metaforer og sammenlikninger jeg har brukt som mulighet til refleksjon. 

Glimt fra bryllupstale 1

Bibeltekst:

Og over alt dette: Kle dere i kjærlighet, som er båndet som binder sammen og gjør fullkommen. Kol 3,14.

Tema:

Guds to kjærlighetsblomster er kjærlighetens forening av mann og kvinne og kjærlighetens forlatelse (tilgivelse).

Refleksjoner:

Når det blir knute på en tråd, og begge parter trekker i hver sin ende av tråden, blir knuten fastere og farligere for hvert sekund. Begge må slutte å trekke i tauet, og begge må tilstå at de er en del av årsaken til knuten.

I dag tenker jeg: Her er det behov for mer følsomhet og forståelse, mer vilje til å sette den andre ektefellen i sentrum, mer lyst til å lytte aktivt etter årsakene til at det er knute på tråden. Å være forenet som ett par og forlate hverandres feiltrinn og forsømmelser er ikke alltid nok til å løsne på knuten(e) og fjerne den/dem.

Ekteskapet skulle være som en frodig og frisk kjøkkenhage der Guds to kjærlighetsblomster skaper nye blomster hver dag. I dag spør jeg: Er det et mål å dyrke fram blomster i ekteskapets hage som vi kan kalle følsomhet, forståelse, forlatelse, forening og fellesskap? Fem ord på f, ett ord på hver finger, en åpnet hånd til hverandre.


Dette er en stor bibel med mange bilder. Den kom ut 1904, altså for 112 år siden.

Morfar og mormor, Reinert Ludvig Berager  Rom og Olene Rom, født Herdal,  fikk den til bryllupet i 1913.

Guds ord det er vårt arvegods, synger vi. Bibelen er kilde og veiviser for oss som skal holde bryllupstaler.

Jeg skal la det dryppe litt fra noen bryllupstaler jeg har holdt med håp om å gi noen tanker å reflektere over.

Når og hvor talen ble holdt, og hvem jeg holdt den for, skriver jeg ingenting om. Her har jeg bare kommet med noen små glimt en generell situasjon. 

 

Foto og tekst: Trygve Omland

Lyngdal 14.07.2016.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg