Gi ikke opp å arbeide for fred

Da jeg så på minnegudstjenesten i dag 22. juli 2016 fra Oslo Domkirke, kom det for meg to situasjoner i Libanon i 1983.

Jeg så for det første for meg en smilende gutt på 15 år fra Libanon. Han var på  rommet mitt for å hjelpe meg. Jeg leste et ord av Jesus for gutten. I dag hørte jeg det samme ordet bli lest i minnestundene for de som var drept eller skadet under terroren i Oslo og på Utøya for fem år siden. Jesus sier:

Salige er de som skaper fred,
          for de skal kalles Guds barn.

Gutten som hadde vonde erfaringer fra krigen i Libanon, sa: Les det en gang til. Jeg leste ordet om å skape fred en gang til. I dag hørte jeg  igjen Jesu ord om å skape fred 33 år etter at jeg hadde lest det for en gutt som lengtet etter fred og trygghet. Hvordan er situasjonen i dag i Midt-Østen? Konsekvensene av krigen i Syria i vår tid er katastrofale for Libanon. Landet har tatt imot 1,2 millioner flyktninger. Hvert fjerde  individ av landets innbyggere er flyktninger. Behovet for å lese og høre Jesu ord om å skape fred er stort.

 

 

Bildet. Jeg er med i de fredsbevarende styrker i Libanon i 1983. Behovet for fredsarbeid er endeløst. Gudstjenester med bibellesning, bønn og sang om fred er viktig alltid.

Jeg så for det andre for meg en ung, norsk løytnant i Libanon som hadde vært på besøk hjemme i Norge. Jeg skulle ha gudstjeneste i hans tropp. Har du en salme å foreslå, spurte jeg. Han foreslo Gud signe vårt dyre fedreland. Det første verset slutter slik: Lat folket som brøder saman bu, som kristne det kan seg søma! Løytnanten arbeidet for fred i Libanon, og han bar med seg en drøm om fred etter å ha besøkt i det fredelige og fagre Norge.

I Oslo Domkirke sang de i dag Fager er landet du oss gav, Herre, vår  Gud og vår Fader!

Kan vi hedre de 77 som døde 22. juli 2011 og alle som ble rammet av terroren bedre enn å arbeide  målrettet for fred og mot krig og terror?

Trygve Omland

Lyngdal 22.07.2016

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg