Hvor kan vi lese lekser?

I går var jeg på Havik på Lista der jeg for mange år siden satt og studerte fag før jeg skulle opp til en eksamen. Det var et inspirerende miljø å lese  i: Sol, sand og strand, bølgende fjellknauser og blå bølger i det åpne havet med høy blå himmel over.

Her på Havik studerte jeg en gang før en eksamen. Finnes det bedre miljø til studier?

Nå har skolene startet opp igjen. Elevene skal i gang med å lese lekser. Da gjelder det å finne steder å lese i som motiverer til lekselesing. For noen år siden fikk jeg innsyn i lekselesing på et noe uvanlig sted. Fantasien finner ofte fram til nye muligheter.

 

 

Lekselesing i grisehuset på Lyngdal Jordbruksskole

Jeg ga noen elever og lærere ved Lyngdal Jordbruksskole følgende oppgave: Fortell om en spennende, morsom eller oppmuntrende opplevelse på internatet. Svarene skulle jeg bruke i skolens informasjonsblad Lyngdalsbandet.

En elev, ei jente, fortalte om lekselesing i grisehuset om natta. Vi skulle ha prøve i samfunnslære. Natta før prøven satt et par av oss i grisehuset og leste til prøven fra kl 02.00 til 04.30. Så gikk vi inn i dusjen. Deretter gikk vi inn på rommet Kl 05.00 for å lese videre til prøven. Den natta sov jeg to timer, fortalte eleven, og føyde til: Resultatet på prøven er jeg godt fornøyd med.

Det kan vel ikke kalles griseflaks. Resultatet kom som følge av hardt arbeid i et inspirerende miljø, tenker jeg.

Jeg lurer på hvor elevene nå for tiden leser til prøver på skolen. Skolen har verken griser eller grisehus.

Trygve Omland

Lærer på Lyngdal Jordbruksskole/Kristen Videregående Skole 1992-2009.

 



Ole Fladstad, innbyr du til å lese lekser der grisehuset var før?

Foto og tekst: Trygve Omland, foto det første bildet: Ingebjørg Omland.

Lyngdal 19.08.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg