Behagelig lyd i ubehaget

Hvordan kan det bli behagelig i en ubehagelig situasjon?

Jeg lå og hørte på en sterk, støyende, stygg lyd som jeg ikke kunne komme bort fra. Dunk, dunk, dunk, hørte jeg.

 

Minner fra behagelige turer langs Lista-kysten kan gi gode minner som hjelper i  ubehagelige situasjoner.

 

Men så kom fantasien meg til hjelp. Den ubehagelige lyden minnet meg om motorlyden i trebåten til svigerfar. Dunk, dunk, dunk, dundret båtmotoren i vei. Det var en behagelig lyd full av fine øyeblikk. Plutselig var jeg inne i mange behagelig situasjoner på sjøen.

Jeg var på vei til ei hytte ved sjøen sammen med familien. Sjøen plystret og plasket rundt båten. Skummet danset. Motoren duret som monoton musikk. Stemningen var god.

Motoren dundret mindre når vi kjørte båten i lav fart for å fiske. En myk, mild fred fylte meg med behagelige følelser. Jeg satt i båten med snøret ute i sjø. Velsmakende, vakre hvillinger beit på kroken, og beinfylte berggylt som egnet seg til fiskesuppe, fikk snart hilse på svigermors gryte.

Tankene tok brått en tur innom en sjokkerende, ubehagelig situasjon. Jeg trodde jeg hadde tatt en hel film med mange bilder fra en båt- og hyttetur. Filmen med 36 bilder skulle jeg ta ut for å fremkalle dem. Men så viste det seg at jeg hadde gjort en feil. Jeg hadde ikke tatt ett eneste bilde. Filmen var ikke festet riktig i apparatet. Likevel ble dette ubehaget en god avledning fra i den ubehagelige dunkelyden.

Etter 30 minutter var det dunkende ubehaget borte. Jeg hadde da lært noe om verdien ved å lytte til tanker fra behagelige og ubehagelige  minner.

Tekst og bilde: Trygve Omland 10.09.2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg