Bibliotekar i Mandal så mennesket i nød

Falzullah Muradi forteller om en opplevelse i Mandal som kan inspirere alle til å se mennesket som trenger hjelp.

De ansatte ved Mandal bibliotek var veldig hyggelige. Det virket som om de ikke bare var interessert i bøkene, men også i menneskene som kom for å låne dem, …det eneste stedet jeg likte meg, var på biblioteket….Den som sto mest på for å få det til ( med frivillig arbeid for meg) var en dame som het Torunn. …Kan hende hun til og med kunne hjelpe meg – eller kjente noen som kunne trykke på de rett knappene? …Før jeg visste ordet av det, var jeg i gang med å fortelle kortversjonen av historien til Torunn (om min oppgave  som tolk for  Det Norske Forsvar i Afghanistan) …At denne samtalen skulle bli starten på en prosess som til slutt endte på den norske statsministers bord, hadde vel ingen av oss kunnet drømme om.

Disse få setningene gir et lite glimt av hva en bibliotekar i Mandal kan bety når hun ser et medmenneskes behov. Jeg anbefaler boka Ingen bror får bli igjen til alle som er interessert i hvordan en flyktning kan oppleve dramatiske opp- og nedturer.

En kamptolks beretning om krigen i Afghanistan og Norges svik er skrevet av Faizullah Muradi  i samarbeid med Jon Gangdal. Boka kom ut på Gyldendal Forlag i 2015.

Valg av tekst: Trygve Omland, Lyngdal 15.09.2016

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg