Nyper vekker min nysgjerrighet

Nypen er stappfull av C-vitaminer. Det var det som var fokus på da vi var små, men den er også full av antioksidantene som skal forhindre oss i å bli fort gamle. Med så sunne stoffer burde det være en mye større del av kostholdet vårt enn det det er, sier Marit Eriksen i Halden Sopp- og nyttevekstforening.

Nyper kan hjelpe mot forkjølelse og leddsmerter, har jeg lest i www.dagbladet.no2012/09/28.

Jeg er ikke vant med å spise nyper. Derfor er jeg nysgjerrig på hva nypene har å by på. Jeg fant et teppe av nyper på sandhaugene nær Haviksanden på Lista midt i september  i 2016.

Har du som leser dette, erfaringer med nyper?

 

Alle gode ting er tre.

 

Nyper fra sandhauger på Lista. Nå er de fleste nyper modne og klare til å plukkes, har jeg lest.

Nyper kan brukes til marmelade, syltetøy, te, nypepure, suppe med mer, har jeg lest.

Kilde blant annet: https://www.nrk.no/ostfold/na-er-det-tid-for-a-hoste-nyper-1.11946761

Tekstvalg og bilde: Trygve Omland, Lyngdal 17.09.2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg