Guds rettssystem er annerledes

En professor dr. juris ble spurte om hans kristne hjemmemiljø betydde noe for han seinere i livet. Han sa: – Jeg kan ikke selv kalle meg en kristen, det er mye ved de kristne dogmene som gir lite mening for meg. Frelsen gjennom Kristi stedfortredende lidelse på korset er et eksempel på det. Den høyt respekterte juristen var opplært i de norske lovene. Han var vant med at den som brøt norsk lov, selv måtte sone for sine lovbrudd. Slik må det være i samfunnet. Men i forholdet til Gud er det annerledes.

Jesus som stedfortreder passer ikke inn i vårt rettssystem. Guds geniale rettssystem som Gud har patent på, er helt annerledes.  Han har løst kravet om soning ved selv å ta ansvaret for soningen. Han har gjort det ingen mennesker verken kan eller vil. Han lar straffen for brudd på Guds bud ramme hans uskyldige Sønn i stedet for oss skyldige.

Derfor kan kjærlighetens apostel, Johannes, skrive om Gud som er konstant kjærlighet i  1 Joh 2,1-2:  Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens.

 Hva betyr talsmann? Det greske ordet har mange nyanser: Det kan bety hjelper, trøster, formaner, advokat. Advokaten her er ikke professor eller høyesterettsdommer. Han er Jesus, Guds Sønn, selv uten synd. Han tar straffen i stedet for den som er dømt skyldig. Jesus hjelper og trøster oss ved å si til Gud sin Far: Han og hun som tror på meg er skyldfri, for jeg har sonet for all synd.  

Ja, Guds tanker er høyere enn vår tanker. Uten hjelp fra Den Hellige Ånd kan vi ikke forstå eller tro dette. Bare Den Hellige Ånd kan overbevise oss om at Jesus er vår stedfortreder i Guds rettssak med oss. Den guddommelige dommeren erklærer i sin dom at den som stoler på Gud er fri.

DU ER FRI. EVIG fri.


 

Bildet: Alteret i kapellet i Lyngdal nye kirkesenter.

Se på korset: Jesus Kristus døde for oss.

Se korset forkynner:  Alt er sonet. Alt som Gud krever, er fullført og fullbrakt.

Vi synger: Det var en som var villig å død i mitt sted. Det er evangeliet. Det er de gode nyhetene. Det er det glade budskapet.

I 2 Kor 5,14-15 leser vi: … Vi vet at én er død for alle, derfor er de alle døde. Og han døde for alle, for at de som lever, ikke lenger skal leve for seg selv, men for ham som døde og sto opp for dem.

Ett av mine barnebarn på godt 20 år var miljøarbeider på Sygna kristne videregående skole. Hun sendte en melding til meg.

Hei morfar. Jeg skal ha min første åpning nå etter hvert her på Sygna. Det skal bare være en kort åpning på et møte. Men jeg tenkte å si noen ord om Jesus som vår talsmann og stedfortreder. Har du noen gode moment jeg burde legge til i forbindelse med dette?

For meg er det viktigste å si til de unge og til alle mennesker: Jesus Kristus, Den rettferdige. Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens. Stol på Jesus, så er du fri.

Trygve Omland

Lyngdal 13.10.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg