Kjemper langs kysten

Jeg skal til Kragerø der det kryr av øyer og fritidsboliger. Kystnaturen er som en perlekjede i prakt, og som en truende dødsfelle i orkan. Kragerø har 495 øyer, holmer og skjær og 4 000 fritidsboliger. Under forberedelsene til besøket i Kragerø kommune har jeg blitt interessert i en snegl som kalles allbueskjell.  Nils Kjær (1870-1924) skildrer disse sneglene i teksten Jomfruland så du ser dem for deg som stae, stabile, sikre og sterke kjempe mot havets herjinger. For meg blir de symboler på fiskere langs kysten som har slåss for livet mot fattigdom og faretruende bølger for å fange mat nok til store familier. Jeg deler et lite utdrag fra Kjærs essay om Jomfruland.

 

Fra Wikipedia: Allbueskjell

Foto: ふうけ

Imidlertid må jeg ned til mine albueskjæl. Skal tro om de ikke har måttet vige under presset af havets opprør! Eller kan de fremdeles sidde der og godte seg over sommer og fri. Jeg lægger meg fladt over kjæpeblokken og klamrer mig fast i udkantene af den, i neste øieblik indsvøbes og oversvømmes jeg av af sprøitet af en splintret Skagerakbølge, og da dragsueg trækker du igjen, sidder ganske riktig de uforstyrrelige mollusker på sin plads?..

De evindelige albueskjæl drager mig også i dag du i fjæren. Jomæn sidder de der. Ikke for noen pris svigter de sin utsatte stilling. Vi kan være rolige. Utdrag fra boka Norges Kyst, s. 86-91.

Interessen for allbueskjell ble så stor at jeg måtte trekke ut noen linjer fra Store Norske Leksikon.

Allbueskjell hører til snegler. De er utbredt over hele verden, og mange av artene blir spist, bl. a. i Spania. Vanlig albuesnegl, er utbredt langs våre kyster i Norge. Den er vanlig nordover til Lofoten, og kan ofte være meget tallrik. Skjellet har en kjegleformet fasong, blir opptil 5 cm bredt, og er ikke spiralsnodd, som hos så mange andre snegler. Albuesnegl sitter festet til stein og svaberg i tidevannssonen. Skallet er nøye tilpasset underlaget. De beveger seg om natten, og lever av alger som de skraper løs med sin tunge. Nyere undersøkelser (2014) har vist at tennene i albuesneglenes radula inneholder det sterkeste biologiske materiale man kjenner til.

Jeg håper jeg har sansene åpne nok til å se de små i det store universet himmel og hav.

Tekstutdrag: Trygve Omland. Lyngdal 21. oktober 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg