Eventyr i oktober

Under en låvekonsert i Lyngdal var jeg så heldig at jeg  vant et opphold på Kragerø Resort. I Kragerø by fant jeg Kittelsenhuset. Det ble i sum en eventyrlig weekend.

Fra leiligheten på Kragerø Resort hadde vi panoramautsikt mot et hav av lys fra Kragerø by i mørket, og et hav med øyer, holmer og skjær i et antall på 495. I svømmebassenget kunne vi oppleve den samme overveldende utsikten ved å skli ut i varmt vann under åpen himmel og hodet høyt hevet.

 

Utsikt fra Kragerø Resort mot Kragerø by.

Ferja

Bilferja Kragerø tok oss over til havneområdet i byen på ett kvarter. Jeg håpet at vi skulle finne Kittelsenhuset, og plutselig sto jeg foran eventyrhuset der Theodor Kittelsen hadde sine første barneår fra 1857. Det var eventyr i hver krok og krik i min gamle fødeby, tenkte eventyrtegner Kittelsen. Han vokste opp i fattige kår i 1860-årene. Faren døde tidlig, og mora satt igjen med åtte barn. Familien sank ned i dyp fattigdom, og på skolen gikk det dårlig for Theodor.  Likevel gjorde den fattige gutten Norge rik på tegninger til eventyr. Han skapte troll, prinsesser, askeladder og konger. Han opplevde stillheten i skogen og friheten i skjærgården som ga han inspirasjon. Lille Theodor var selv som et eventyr, en kvikk og glad gutt med talent for å tegne både lune, humoristiske og avslørende, karikerte figurer. Han er et eksempel på at det er mulig gjøre andre rike selv om man kommer fra fattige kår.

Kittelsenhuset

Kittelsenhuset var stengt da jeg var der. Da har jeg enda en grunn til å drømme om nok et besøk i Kragerø.

Bilder og tekst av Trygve Omland, Lyngdal 24. oktober 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg