STERKT ORD I STORM

Ord fra Bibelen finner veier inn i mange ulike situasjoner i historien til de mange, og til det enkelte mennesket. I dag ble jeg minnet om Salme 27,1 som et sterkt ord til hjelp og oppmuntring. 

Soloppgang på Tenerife minner oss på Guds lys og Jesus som verdens lys.

I går leste jeg om forfølgelse av de kristne i Armenia. Tradisjonen forteller at apostlene Taddeus og Bartelemeus gikk nordover til landet som lå i skyggen av Araratfjellet. Armenia regnes i dag som verdens eldste kristne nasjon. De som ble kristne, ble forfulgt. Salme 27 i Bibelen ble da et viktig ord til styrke i stormen under forfølgelsen. Vi leser:

       Herren er mitt lys og min frelse,
       hvem skulle jeg være redd for?
       Herren er mitt livs vern,
       hvem skulle jeg frykte?

Også seinere har dette ordet vært til hjelp for kristne i Armenia.

Den kristne munken Gregor flyktet fra forfølgelse i det romerske riket og kom til Armenia i 301 e. Kr.. Kongen i Armenia ville være venn med keiseren i Romerike. Derfor kastet han Gregor i fengsel, og der satt han i 13 år. Men da kongen ble syk og trengte hjelp, var det ingen som kunne hjelpe han. Derfor tilkalte han Gregor. Den kristne munken ba til Herren om helbredelse, og kongen ble frisk. Kongen ble takknemlig, og han ønsket selv å bli kristen på grunn av hjelpen han fikk. Han lot seg døpe, han bød at alle hans undersåtter også skulle døpes. Slik ble 4 millioner armenere kristnet.

Se s. 193-194 i boka Men Gud er ikke beseiret. Den forfulgte kirkes historie. 2. opplag 2008 Lunde forlag ved Stig Magne Heitmann.

Før jul 1968 var kona og jeg ute for en bilulykke i Sande i Vestfold på vei hjem fra Oslo. Vi kom begge til Drammen sykehus og ble der til over nyttår. Søndag 22.12.68 fikk vi et overraskende besøk fra Oslo av presten Hans Chr Lier. Han ga oss Sal 27,1.

Herren er mitt lys og min frelse, for hvem skal jeg frykte? Herren er mitt livs vern, for hvem skal jeg reddes?

(1930-oversettelse). Midt i mørket og ulykken var Herren lys, frelse og vern.

Salme 27,1 er et sterkt ord i storm, sykdom, smerte og savn.

 

Trygve Omland

15. nov. 2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg