Advent 7: Barnas Misjonsdag var høydepunkter.

Advent er å vente på at barnet, som er Guds Sønn, kommer til oss for å lyse til verdens ende. Det minner meg om høytid for barna som setter misjonen i fokus.

Bilde av barn en menighet i Kina som jeg tok 30.03.2013. I denne byen etablerte norske misjonærer i 1906 Yiyang Sentral Sykehus som vi besøkte, og siden en videregående skole.

Barnas Misjonsdag var høydepunkt for meg, da jeg arbeidet i Kristiansand krets av Det Norske Misjonsselskap i 3 ½ år 1988-1992. Jeg ser for meg en høytidelig prosesjon med flagg for land som NMS arbeidet i. Flaggene ble plassert lett synlig for menigheten foran i kirka. Alle fikk en opplevelse av bredden i misjonsarbeidet. Flaggene var med på å peke konkret mot de folkene som NMS sendte misjonærer til og som de samarbeidet med på forskjellige måter.

Under Barnas Misjonsdag kom barna i fokus gjennom innsamlingen av misjonsbøsser. Barna gikk opp til alterringen og satte fra seg misjonsbøssen som inneholdt oppsamlede penger over tid. De gikk deretter bak alteret og kom ned igjen til benken sin med en ny, tom misjonsbøsse. Det er viktig for barn å lære personlig hva misjonsarbeid er.

Jeg har notert noe om Barnas Misjonsdag i Lyngdal kirke 20.11.1988. Hamran ungpikeforening (5.-6. klasse) og seks konfirmanter bar flaggene i prosesjon inn i kirka. Lyngdal barnekor sang, og det var et opptrinn med tente lys. Det ble det samlet inn 67 misjonsbøsser som inneholdt kr. 3090, og i tillegg kom det inn kr 4225 i offer til NMS, altså kr 7315.  Fem barn ble båret til Jesus i dåpen. Prekenteksten var liknelsen om brudepikene, Matt 25,1-13.

Jeg har også notert noe fra Barnas Misjonsdag i Lyngdal kirke 14.04.1991. Lyngdal ungpikeforening sto for flaggborgen, og Indremisjonskorpset spilte. Vi satte misjonsarbeidet i Hong Kong i fokus. Det ble samlet inn 62 misjonsbøsser, 59 var til NMS. Prekenteksten var om den gode gjeteren eller hyrden i Joh 10,11-16. I mitt notat står det at det var 600-700 mennesker til stede. Kan det stemme?

Misjon er å ha barna i sentrum og lytte til deres budskap.

 

Trygve Omland

Lyngdal 3. desember 2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg