Advent 8: Veien til Betlehem for tiende gang.

Einar F. Kvavik forteller på hjemmesida til Lyngdal Misjonsmenighet om hvordan Veien til Betlehem ble til.

Historien om «Veien til Betlehem», starter en tung og mørk 3 juledag 2006. Jeg , Pottemaker Jakob, da som Einar, gikk tur på presteneset. Det er et område jeg ofte har brukt som tur og rekreasjonsområde for meg selv, venner og familie.Det var mørkt, været var tungt og grått, og selv var jeg nedstemt og trist. Turen gikk med tunge steg, jeg gikk helt ned til elva og tilbake. Da jeg kom til «stallen», stanset jeg. Kjente på noe som berørte meg sterkt innvendig. Noe skjedde som ikke er så lett å beskrive. Da jeg skuret jeg stod ved forvandle seg til en stall i Betlehem. Jeg så for meg vismenn, engler og hyrder. Jeg så for meg Betlehem og stjerna som lyste.

 

Bilde 1: Einar F. Kvavik sammen med vårt barnebarn, Thora Wågø Omland, etter at det siste spillet var ferdig 4.12.2016. Fantastisk, sa jeg til Einar.

 


Bilde 2: Fra venstre står vår sønn, Andreas Omland, som hyrde eller gjeter  sammen med flere hyrder.

Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin. Luk 2,8.

Herrens engel sa blant annet til de: I dag er det født dere en frelser i Davids by.  Han er Messias, Herren. Luk 2,11.

 

Bilde 3: Engelen var omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:

Ære være Gud i det høyeste,

og fred på jorden

blant mennesker

     Gud har glede i. Luk 2,14.

Bilde 4: Hyrdene, englene, noen barn og de vise menn er samlet i Betlehem hos barnet Jesus/Guds Sønn, Maria og Josef.

Men Maria tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det sitt hjerte. Luk 2,19.

Takk til Einar og alle dere andre som har gjort Veien til Betlehem mulig i ti år.

Dere er verdens lys for Jesus som er verdens lys i mørket.

Bilder av Trygve Omland

Tekst Lyngdal 5.12.2016


 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg