Advent 19: Har vi glemt Josef?

Hvordan blir Josef  fremstilt i malerkunsten?

I Bibelen er navnet Josef nevnt 193 ganger. Josef var et vanlig navn i bibelsk tid. Her tenker jeg på Josef som er omtalt i juleevangeliet. Luk2,4: Josef dro da fra byen Nasaret i Galilea opp til Judea, til Davids by Betlehem, siden han var av Davids hus og ætt, ? Luk2,16: Og de (gjeterne) skyndte seg av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. Vi kan lese flere steder i Bibelen om Josef, f. eks. Matt 1,18-2,23.

Josef fra Nasaret, tømmermannen, har levd i skyggen av Jesusbarnet og Maria. Jeg tror at Josef ofte var taus, undrende og spørrende. Traus og trofast. Beskyttende for barnet og barnets mor – jomfru Maria. Lojal og lydig mot Gud, Maria og Jesus. Rettskaffen og rettferdig. Ærlig og ydmyk. Kjærlig og hengiven til Maria og familien. Jeg tenker at Josef var et ja-menneske.

 

Dette bildet fikk vi i Tanzania av vår datter Anne Torhild og  familien jula 2004.

Josef vender ansiktet bort fra Maria, mens Maria stråler av glede med Jesusbarnet trygt i sine hender. Hva føler Josef: Ydmykhet? Blyghet? Usikkerhet? …?

Jeg har ei bok fra 2002 som viser eksempler på malerier om Josef fra Nasaret skrevet av Gisle Hollekim. Jeg fokuserer på hvordan Josef blir malt når jeg studerer maleriene.

På altertavla i Jakobskirka i Oslo fra 1880 står Josef nesten skjult bak Maria og barnet.

På 1400-tallet blir han fremstilt som en gammel mann av den flamske maleren G. Vrelant.

På 1600-tallet blir han malt av en italiener med en stav i hånda med blomster på som tegn på at han skulle gifte seg med jomfru Maria.

Rundt 1590 ble han malt med et fraværende ansikt bak Maria og Anna, Marias mor, som er helt hengiven til barnet Jesus.

El Grego fremstiller Josef som Kristi beskytter med armene rundt den unge Jesus mens mørke skyer truer.

Rafael maler Josef med en blomstrende stav ved siden av en konkurrerende frier som brekker sin stav.

En ukjent kunstner malte på 1500-tallet den hellige familie som hviler under deres flukt fra kong Herodes til Egypt, og midt i bildet møtes blikket fra Josef med Jesu hengivne øyne.

Dore fremstilte Josef på flukt til Egypt med Maria og barnet på ryggen til eselet, og Josef ser bakover av frykt for fiender, tenker jeg.

I 1514 fremstilte en flamsk maler Hvile på flukt fra Egypt, der Josef gir en rund gave til Jesusbarnet, og han er kledd i en rød kappe, mens Maria er kledd i blått.

Georges de la Tour fra Frankrike malte motivet Josef, tømmermannen, der lyset fra Jesus strømmer over den gamle og krokete Josef og velsigner hans arbeid. Dikteren Paal-Helge Haugen kaller det straum av nåde.

En spansk maler har fremstilt Josef i en serie med bilder satt opp utendørs i 1974 som viser kontrastene i Josefs liv mellom sorg og glede.

På 1600-tallet malte  F. Zubaran motivet Josef krones til helgen av Jesus som voksen med et stort kors på venstre side.

Utvalg av eksempler ved Trygve Omland, Lyngdal 19.12.2016.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg