Advent 20: Juletrehavari.

Jeg hadde som vanlig i år også et lite juletre på loftet til glede for barnebarn og barnet inne i meg. I helgen ble det pyntet av barnebarn på besøk fra Søm og Sølvbergveien. Kurver som barna våre laget da de var små, hang godt fordelt på treet. Pynten ellers var stort sett gått ut på dato og hadde liten sjanse i stua. Treet sto som vanlig i trefoten som jeg har laget på sløyden i siste del av 1950-årene. Foten har vært et fast fundament for juletreet i mage år.  Den har høy verdi i min verden, selv om den ville ha blitt oversett på loppemarked. Jeg brukte øks for å slå foten inn på treet.

Da jeg kom inn med dagens avis i formiddag, ble jeg møtt i ganga av ei lattermild kone. Det har skjedd noe på loftet, sa hun. Gå opp og se. Hva møtte meg?  Juletre som barnebarn hadde pyntet med kurver, kuler, stjerne og glitter, lå med toppen og stjerna ned i gulvet, og pynt fra treet lå strødd rundt på gulvet.

 

Bildet av juletreet som gikk over ende.
 

Hva har skjedd? Har det vært spøkelse her eller et lite jordskjelv eller hærverk? Nei, jeg var nok selv skyld i juletrehavariet. Jeg hadde vært for hard da jeg slo med øksa for å feste foten til treet, foten som kan være mer enn 50 år gammel, foten som hadde skjulte og slitte spiker med rust på, stakkers fot. 

Bilde av juletrefoten som sviktet.

Juletreet kastet jeg ut fra altanen i tredje etasje og ned på plenen. Der kan treet stå med hele plenen som fot. Da kan vi gå rundt juletreet på den grønne, telefrie gressplenen og synge Deilig er jorden og Du grønne glitrende tre god dag. Verden og vi har større tragedier enn at et skakkjørt, ubalansert, breit grantre faller ned fra et rundt bord på en klode som har gått av hengslene i vold og villskap.

Bilde: Her står juletreet som ble kastet ut, trygt plantet i plenen, slik at sangglade barn kan synge om fred på jorden midt  i mørketiden og med utsikt mot Handelsparken som lyser i mørket. Julens budskap om Guds fred og lys i Jesus Kristus er gratis for alle, både for de som bare tenker på handel, og for de som føler seg  avvist, utvist og utkastet, og for de som lever i harmoni og velstand. I løpet av julekvelden lærer vi kanskje å takke for gaver. Husker vi da å ta imot Guds gave med takk og glede?

Heldigvis hadde barnebarna fått med seg sin kvote av godterier fra kurvene, så sant de likte sjokoladene  fra Twistposen. 

Foto og tekst: Trygve Omland, Lyngdal 20.12.2016

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg