Nyttårslys under Guds nåde.

Nåden fra Gud er en lysende tråd i mine nyttårstanker.

Jeg besøkte pasienter på sentralsykehuset i Kristiansand den siste dagen i 1983. På den ene siden av meg satt en mann som hadde vært  søndagsskolelærer i 30 år. På den andre siden satt det en for meg ukjent mann som hadde fått amputert den ene foten. Jeg leste fra Bibelen Ef. 2,4-6 og Jes 12,3, og han fikk en traktat om hvordan vi kan komme til himmelen. Har du flere traktater, spurte han. Jeg ga han resten av traktatene som jeg hadde i lomma. Et amputert bein og en rullestol  kunne ikke stoppe trangen til å vitne om veien til  himmelen. En indre fred lyste ut av mannens  bleike ansikt. Det indre lyset døde ikke bort og fort som en nyttårsrakett.

 

På bildet ser vi et lysende juletre som snart står uten lys. Slik er det ikke med Guds nåde fra Han som er verdens evige lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, sier han.

Nådens nattlys kommer sterkt fram i et vers av Hjalmar Svennevig. Han kom til Lyngdal som sogneprest i 1934, og han flyttet til Oddernes menighet i 1955. Han har skrevet mange salmer. Jeg skal siterer et vers fra en salme til nyåret som har overskriften Nyårsnatt.

Men du min Gud, meg nåde gav

og bar meg på din arm.

Og no, når året sig i grav,

eg takkar, sæl og varm.

 

Et vers fra Inger Hagerup kan virke helt mørkt som svarte natta etter en nyttårsrakett. Hun skriver:

Ingen vei tilbake.

Ingen utvei heller.

Vi er blinde fanger

samlet på et hvelv.

Min reaksjon på dette diktet er:

Mange åpne veier ligger foran.

En vei fører ut av fangenskapet.

Han som er veien, sannheten og livet

leder oss fram til  en sikker strand.

Nådens velsignelse har Kaj Munk minnet oss om. I 2015 besøkte jeg Kaj Munks prestegård i Vederø i Danmark. En nyttårsnatt sto han alene på en klitt ytterst mot havet med stjernene som alterlys over seg. Da løftet han armene over sine to sogn i Vederø og Stadil og lyste Herrens velsignelse over dem for det nye året.

Herren velsigne deg og bevare deg.

Herren la sitt ansikt lyse over deg

og være deg nådig.

Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred.

Bilder og tekst ved Trygve Omland, Lyngdal 2.01.2017.

 

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg