Roms røtter bærer store endringer.

I går var jeg på et apotek. Der kom jeg i samtale med en person som var opptatt av et bilde fra Rom av min far, Andreas Omland, og Torleif Vintland, til høyre på bildet. De sitter i en diger rot med mange store rotgreiner som er dratt opp av jorda. Torleif dreiv med bureising på brn. 4 på Østre Rom. Bildet er kanskje tatt i slutten av 1930-årene. Det tyder på at det har vært skog i dette området før.


 

Jeg ble nysgjerrig på å se for meg hvordan det har vært i Østre Rom og Vestre Rom før. Interessen ble skjerpet med tanke på at det skal bygges Helsehus til over 400 millioner kroner rett foran huset der Torleif bodde. T.  Vintlands hus er nettopp revet.

Jeg slo opp i Oddleif Lians bok Lyngdal II GARD OG FOLK s. 273-284. Her bruker jeg stikkord som vi kan fantasere ut fra. Jeg avgrenser til tidsrommet 1668-1959. Hva ser jeg?

Jeg ser mye skog, hogstskog, eiketrær, furu, osp

Jeg ser lyngmo, torv til brensel 

Jeg ser frukthager, bikuber

Jeg ser utmark, utslåtte, kulturbeite

Jeg ser heimejordet, innmark

Jeg ser hester, naut, sauer, lam, geiter, griser, storfe, kuer, kalver, høns, rev i bur

Jeg ser eng, åker, høy, korn, poteter, kålrot, roer, fornepe, gulrøtter, jordbær, bringebær, tomater, agurk

Jeg ser kverner, fiskeplasser, badstue

Jeg ser husmannsplasser og gårder med våningshus og låver, bolighus

Jeg ser sparebank, sagbruk, smie, forretninger, fabrikker, steinbrudd

Jeg ser under 2. verdenskrigen en militærleir med sykehus og kino og

Jeg ser gamlehjem, bo- og servicesenter, kommunale boliger

Jeg ser at Rom har vært i utvikling og endring fra gårdsbruk til handel, industri og boligfelter.

Sigbjørn Obstfelder gir kanskje uttrykk for det noen føler:

Jeg ser, jeg ser?

Jeg er vist kommet på en feil klode!

Her er så underlig?

Jeg kan forstå om noen griper til ord av Olav Mostøl:

Rotfeste

treng

eit menneske

for å bere

bører i motvind.

For mange er endringene uttrykk for medvind.

Hvilke endringer ser du som leser dette i tillegg til det jeg ser?

Se mer om Rom før og nå på trom.blogg.no

Trygve Omland

Rom 11.01.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg