Vondt for barn.

Hva kan være vondt for barn i dag?

Blant annet kan det være at de ikke blir sett eller hørt, ikke får venner, blir oversett, blir avvist, blir utstøtt og blir ensomme. De kan være blinde for Guds rike som Jesus vil gi oss. Vi mennesker kan hindre hverandre fra å se Jesus.

Da Jesus kom til Jeriko så han en blind tigger i veikanten, og han hørte ropet om hjelp. Han så og stansen. Han sto stille og lyttet. Han gikk ikke videre før han hadde frelst den blinde og gjort han frisk. Jesus frelser alle som tror på han. Alle blir ikke friske her på jorden. Men alle som tror, kan følge etter Jesus, bli hans disippel og elev og få en plass i hans fellesskap.

Jeg hadde andakt den 25. januar 2017 under barnemøtet på Å bedehus om Jesus som hjalp den blinde Bartimeus. Det er søndagens tekst.  Derfor fikk jeg lyst til å reflektere litt ut fra teksten. Jeg brukte en gammel barnebok under andakten utgitt av Andaktsbokselskapets forlag, Oslo, 1969. Boka er fillete og mangler forside fordi den ble mye brukt da barna våre var små. Siden er den brukt sammen med barnebarn. Boka kom første ut i 1967 i Nederland. En leder på barnemøtene fortalte meg at boka hørte til i en serie bøker som opprinnelig ble laget med sikte på funksjonshemmede.  Vi har alle nytte av denne bokserien. Se bildene under som viser at Jesus helbredet den blinde.

 


Jesus sier: Hva vil du? Bartimeus sier: Jeg vil se, Herre. Jesus sier: Du tror. Du skal få se.


Og plutselig kan Bartimeus se.

Før du leser i Mark 10,46-52 om den blinde Bartimeus, kan det være nyttig å se på noen opplysninger nedenfor. Fortellinger om Jesus som helbreder blinde finner du også i Matt 20,29-34 og Luk 18,35-43.

1. Davids sønn er Kongen Jesus i Davids slekt som var salvet og bestemt til å hjelpe, helbrede og frelse mennesker.

2. Barmhjertighet viste seg å være et vanskelig ord for barna. Jeg viste til barmen, brystet og hjertet. Vi kan si at det er kjærlighet fra hjertet og godhet.

3. Rabbuni betyr min lærer som folk har stor respekt for.

4. Vi leser om to byerJeriko som Jesus besøkte flere ganger, har før i tiden vært en viktig handelsby, rik på gull, sølv og buskap, en nøkkel for dem som ville erobre Palestina fra øst.  Nasaret er byen der Jesus vokste opp som barn.

5. Blind: Mange i Jeriko ble skadet på øynene av det skarpe lyset fra sola og det fine støvet fra sanden. De var ofte nødt til å tigge for å få noe å leve av. De samlet seg gjerne i byer. Mange så ned på tiggerne.

Her er fortellingen om Bartimeus.

De kom til Jeriko, og da Jesus dro ut av byen sammen med disiplene og en stor folkemengde, satt en blind mann ved veien og tigget. Han het Bartimeus, sønn av Timeus.47 Da han hørte at det var Jesus fra Nasaret som kom, satte han i å rope: Jesus, du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg!48 Mange snakket strengt til ham og ba ham tie, men han ropte bare enda høyere: Du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg! 49 Da stanset Jesus og sa: Be ham komme hit! De ropte på den blinde og sa til ham: Vær ved godt mot! Reis deg! Han kaller på deg. 50 Mannen kastet kappen av seg, sprang opp og kom til Jesus. 51 Hva vil du jeg skal gjøre for deg? spurte Jesus. Den blinde svarte: Rabbuni, la meg få synet igjen! 52 Da sa Jesus til ham: Gå du! Din tro har frelst deg. Straks kunne han se, og han fulgte Jesus på veien.

Trygve Omland, Lyngdal 29.01.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg