Den hellige Ånd er avgjørende viktig.

Hva er viktig når vi studerer Bibelen som Guds ord?


Bildet: Rød for Guds kjærlighet og duen for Den hellige Ånd, de kommer ovenfra og utenfra til den som tar imot Jesus Kristus.

Professor John Nome ved Det teologiske Menighetsfakultet underviste oss teologistudenter i faget religionsfilosofi.

Plutselig stoppet han opp i forelesningen og spurte oss studenter: Hva er særlig avgjørende for oss teologer å være oss bevisst?

Ingen våget å svare. Professor Nome med doktergrad i filosofi og i teologi sa da:

Den hellige Ånd!

Han sa: Er vi ikke bevisst dette, er vi ikke gode teologer. Han slo ut med høyre hånd for å demonstrere det. Så understreket han hvor helt avgjørende Den hellig Ånds nærvær er.

Minne fra studietida på Menighetsfakultetet februar 1969.

I dag fant jeg denne opplevelsen skrevet ned i min dagbok. I dag på en trist dag i Den norske kirke fant jeg fram til

1 Kor 2,9-10:

Men som det står skrevet:
 Det intet øye så og intet øre hørte,
 det som ikke kom opp i noe menneskehjerte,
 det som Gud har gjort ferdig for dem som elsker ham,
det har Gud åpenbart for oss ved sin Ånd. For Ånden utforsker alle ting, også dybdene i Gud.

Dette er mitt vitnesbyrd. Jeg tror på Den hellige Ånd.

Trygve Omland

30.01.2017, Lyngdal

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg