Rådyret ser og lytter

Rådyret.

En morgen sto jeg inne i huset og så et rådyr stirre på meg. Ansikt til ansikt. Etter en slik opplevelse trenger jeg hjelp til å finne ord som passer til det som skjer. Jeg fant et dikt  som hjalp meg videre noen dager seinere. Skjønnheten hadde sett på meg med de mildeste øyne i skogen.

Dikt av Hans Børli

Denne dagen
vil jeg bevare i hjertet
som en ting av kostbarhet.

Jeg møtte et dyr på stien
i dagningens første time.
Et rådyr
så levende vakkert,
så skinnende ungt
som hadde det hoppet ned fra
den lave morgenstjerna i øst.

Dette møtet gjorde hele dagen edel.
En skjør villdyr-ynde
la et lys av åpenbaring
over mitt grove dagsverk.
Hendene ante
den uforløste sangen i alle ting.

Jeg følte meg på underlig vis
fylt av ansvar. Fordi
skjønnheten hadde sett på meg
med de mildeste øyne i skogen
.

Hans Børli ? Fra ?Jeg ville fange en fugl?

Bildet og valg av tekst ved Trygve Omland, Lyngdal 6.02.2017.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg