Besta på Rom i Lyngdal

Besta var en god nabo og en trofast misjonskvinne. Jeg flyttet til nabogården til Besta i 1950 sammen med mine foreldre. Jeg var seks år da, og Besta var min gode nabo til hun døde i 1961. Besta bodde i et hjørne av huset til sønnen Karl Fredrik Vintland og hans kone Inger f. Skaret. Jeg ble kjent med Besta blant annet fordi jeg lekte sammen med hennes barnebarn, Anna Helene Vintland. Bilder jeg har kommet over hjelper meg til å huske det gode mennesket Besta som heter Anne Helene Tobiasdatter Vintland ø.. Hun ble født i 1875 og døde i ca. 86 år. I 1903 ble hun gift med Ole Severin Abrahamsen Vintland ø. som døde det året jeg ble født i 1944. Familien bodde flere år på østre Vintland.

I 1934 skilte Ole Abrahamsen ut en del av eiendommen på Rom østre bnr. 1 til sin eldste sønn, Karl Fredrik Vintland. Nå bor det et oldebarn der sammen med familien. Han heter Karl Petter Vintland, og han er sammen med kona Anne kjent for dyrking og salg av bringebær med topp kvalitet. Besta hadde likt å smake de store, røde, saftige bringebærene. Jeg liker å smake på små glimt av et godt menneske i nabolaget. Når jeg skriver dette, kan jeg se ned til huset der Besta bodde. I fantasien ser jeg henne spinne på rokken i stova, og en ny trå blir til. Tråder tilbake til kjente og kjære medmennesker gjør livet rikere når jeg selv er  blitt 73 år.

 

Anne Helene Vintland omgitt av planter. Feirer hun en gebursdag eller…?

 

Jeg ser Anne Helene Vintland  på bildet. Hun er ca. 62 år. Kan du finne henne? Har du noe å fortelle om henne?

Helene, kan du navnene på alle disse kvinnene som din farmor var sammen med?

Bildet viser Rom kvinneforening i 1940. Se side 103 i boka Misjonsarbeid i Lyngdal gjennom hundre år ved Hj. Svennevik og E.M. Wåskeland, utgitt i Flekkefjord 1946. Foreninga ble startet av Gustava Kielland i 1840 eller 1844 i Lyngdal prestegård.

Trygve Omland

Lyngdal 9.02.2017.

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg