Morsdagen

Mors stygge hender


Et barn følte skam fordi moren hadde stygge hender. En gang fortalte moren hvordan hun hadde fått stygge hender. Ild kom bort i barnet. Klærne på barnet begynte å brenne. Moren rev de brennende klærne av barnet. Hun reddet barnet ut av ilden. Derfor ble hendene stygge. Da sa barnet: Mor, du har de fineste hendene som finnes.
Skulle vi oftere spørre når vi ser noe stygt: Hvorfor og hvordan har det blitt slik og sånn?

I år vel eg songen til Per Sivle

Den fyrste songen

Den fyrste song eg høyra fekk,
var mor sin song ved vogga;
dei mjuke ord til hjarta gjekk,
dei kunde gråten stogga

Dei sulla meg so underleg,
so stilt og mjukt te sova;
dei synte meg ein fager veg
opp frå vår vesle stova

Den vegen ser eg enno tidt,
når eg fær auga kvila;
der stend ein engel, smiler blidt,
som berre ei kan smila

Og når eg sliten trøytnar av
i strid mot alt som veilar,
eg høyrer stilt frå mor si grav
den song som all ting heilar

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg