Minner fra Forsvaret

Forandringene i Forsvaret er svært omfattende siden jeg var på rekruttskole på Steinkjersannan i 1965. Før jeg reiste dit, hadde pappa klipt håret mitt svært kort. Jeg fikk kort i posten med krav om kort hår. Pappa klipte håret mitt i garasjen som lå i låven på Rom. I dag er ikke rekruttene så like på håret og hårfine som vi var.

På Steinkjersannan måtte vi ligge i køy-senger, og vi lå mange i samme rom. Lydnivået kunne da blitt høyt etter harde øvelser i felten. Jeg våknet en gang med teppe over hodet som lyddemper.  Slik husker jeg det. Snorking sto ikke høyt i kurs. I 1965 var det ikke SMS, facebook eller andre sosiale medier. Vi kunne bruke telefon som var relativt dyrt og brev i posten. En rekrutt i troppen vår toppet listen over antall brev. Han fikk rundt seks brev pr uke.  

 



Lydighet mot offiserene var en selvfølge. Her var det ingen mild mor som trøstet med å stryke varsomt over kinnet.

På Evjemoen i 1971-1972  hadde jeg gudstjenester i kapellet. En søndag var leiren nesten tom for soldater fordi de fleste var reist hjem i helga. Jeg gikk derfor bort til hovedinngangen, der noen hadde vakt. Jeg tenkte som Jesus at jeg må oppsøke steder hvor det er folk. Frimodig holdt jeg andakt utenfor vaktlokalet. Da visste jeg ikke at den øverste sjefen for leiren også var nær vakta. Jeg ble kalt bort til sjefen, og han la ikke skjul på at andakt hørte ikke hjemme i vakta der trafikken gikk ut og inn.

 

De fysiske kravene sto i kø. Svette fra hele kroppen og vann fra blemmer sprutet som styrtregn og fontener under lange marsjer.

Da jeg var i FN-tjeneste i Libanon i 1983 og  skulle besøke en gruppe av våre folk i Chebaa nær grensen til Syria, måtte jeg gå oppover i en hard stigning i intens varme. Da ble skjorta gjennomvåt som nyvasket tøy før det er hengt ut til tørk. Jeg var kjent for jeg svettet veldig. Det er da noe å bli husket for.

Bildene ovenfor sendt jeg hjem, da jeg var i Forsvaret, for å informere urolige hjerter i familien på hjemmefronten.

Har du noen minner fra livet i Forsvaret? Bare skriv…

Trygve Omland

Lyyngdal 10.02.2017

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg