Mammas Bibel

Sist søndag, den 12.02.2017, var det Såmannssøndag. Jeg begynte da å tenke på min mors bibel, jeg fant den fram fra bokhylla, og jeg bladde i den.

Mammas Bibel. Mamma hette Thorhild Rom før hun giftet seg i 1940. Da fikk hun navnet Omland.

Mange steder i den gamle bibelen som var fra 1937, hadde hun skrevet dato og stikkord ved forskjellige bibelvers.  Jeg så noen ganger sammenhenger mellom vanskelige situasjoner og bibelvers. Utenfor Salme 121 hadde hun skrevet: Dette las mi før Andreas reiste for siste gang på sykehuset fra hjemmet på Rom. 2.oktober 1970. Pappa døde 5. oktober 1970.  Etter siste vers i salmen har mamma skrevet: Herren gav Herren tok Herrens navn ver lovet. Begynnelsen og slutten på salmen er slik: En sang ved festreisene.

 Jeg løfter mine øyne mot fjellene.

 Hvor skal min hjelp komme fra?

Min hjelp kommer fra Herren,

 himmelens og jordens skaper.

Herren skal bevare deg fra alt ondt.

 Han skal bevare ditt liv.

Herren skal bevare din utgang og din inngang

 fra nå og til evig tid.

På gravstøtta til mine foreldre står det skrevet i stein:

Min hjelp kommer fra Herren.

Dette er såkorn, dette er Guds ord. Måtte det falle i god jord. Da kan det bli til mat og liv for mange.

I går leste vi: En såmann gikk ut for å så kornet sitt. Men noe falt i god jord, og det vokste opp og bar frukt, hele hundre ganger det som ble sådd. Men det i den gode jorden, det er de som hører ordet og tar vare på det i et fint og godt hjerte, så de er utholdende og bærer frukt.

Bak i mammas bibel har hun skrevet ei lang liste med navn sammen med denne bønnen: La oss bli i himmelen sammen vi som var det her på jord.

I gamle bibler kan det ligge mange såkorn som kan spire og skape mat til nytt liv. Lykke til på skattejakt i Guds ord. Mange vitnesbyrd lever enda i bibler etter de som er døde. Det synger vi om i sangen:

Ingen bok er meg så kjær, som min moders bibel er,
hennes tårer, hennes merker går ei ut.
Den er slitt og gammel nu, men jeg kommer godt i hu,
da hun tok meg på sitt fang og ba til Gud.
REF: Gamle bok, kjære bok, du meg minner om det dyrebare blod.
Mere kjær fra år til år du meg bliver når jeg går, på den trange vei som opp til himmelen når
.

Trygve Omland

Lyngdal 13.02.2017.

For tre dager siden, den 11.02.2017, var det 99 år siden mamma ble født, og 17.03.2017 blir det 10 år siden hun døde.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg