Salme som spor i snøen

I vinterferien 2017 var jeg så heldig at jeg fikk se ny snø legge seg over landskapet i Treungen. Snøen ble for meg et bilde på den rene rettferdigheten fra Skaperen av himmel og jord. Jeg løftet mine øyne mot fjellene. Fjellet foran meg var kledd i hvit bryllupskjole som skummet over busker og trær. Jeg tok et bilde gjennom hyttevinduet. Fjellet så jeg da i fire ruter som laget et kors, et minne om Han som renser fra all synd. Når jeg ser på bildet i dag, begynner jeg å tenke på salmen Den store, hvite flokk, å se, og bildet i Bibelen av  en skare Kledd i hvite kapper.

Tar vi Salmeboken og Bibelen med  i tankene våre når vi er på tur i Guds skaperverk, kan turen bli overfylt av takknemlighet.

 

Den store, hvite flokk, å se / som tusen berge full av sne / med skog omkring / av palmesving, / for tronen, – hvem er de? / Det er den helteskare som / av hin den store trengsel kom / og har seg todd i Lammets blod / til himlens helligdom. / Der holder de nu kirkegang / med uopphørlig jubelklang / i høye kor, / hvor Gud han bor / blant alle englers sang.

Tankene går også til Åp7,9 {Den store hvite skaren}.
Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegreiner i hendene.

Lyngdal den 27. februar 2017

Trygve Omland
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg