Filmen La La Land om å velge

Jeg så filmen La La Land på Lyngdal kino den 24. februar 2017 som faller sammen med starten på VM på ski i Lahti. Filmen ble for meg en utfordring til å reflektere over store valg i livet og sterk samfunnskritikk.  

Hovedpersonene i filmen, en kvinne og en mann, hadde begge store drømmer om sin egen karriere i livet.  De følger sine drømmer som fører dem bort fra hverandre.  Begge valgte seg selv framfor hverandre. Begge visste at de kunne si til hverandre: Jeg vil for alltid elske deg. Men de valgte å realisere seg selv, selv om det førte til at de mistet hverandre. Egen suksess stjal muligheten til å skape et samliv som bygde på ekte kjærlighet. De ofrer seg selv og kjærligheten på suksessens alter. De satte den individuelle selvrealiseringen høyere som mål i livet enn å utvikle mellommenneskelige verdier. Drømmene ga ikke rom for at både mannen og kvinnen kunne virkeliggjøre sine drømmer sammen. Begge oppnådde beundring og begeistring for sin opptreden for publikum, men de tapte på hjemmebane.

Vi kjenner det selvransakende spørsmålet: Hva ganger det et menneske om han vinner hele verden, men tar skade på sin sjel?

Drømmer, lengsler, mål og håp trenger vi alle. Men hvordan skal drømmene våre fungere i virkeligheten, der sann kjærlighet og ekte nestekjærlighet skal være bærekraftig for svake og sterke, fattige og rike, små og store?

Filmen La La Land er full av svingende sanger og medrivende musikk, vakre mennesker og stor skuespillerkunst. Etter å ha sett filmen tenker jeg at vi må satse mer på å skape samspill mellom individ og fellesskap.

Jeg leste i en filmanmeldelse at La La Land er årets kjærlighetsfilm. Men jeg satt igjen med et budskap fra filmen om kjærligheten som tapte for drømmen om selvrealisering.

Jeg anbefaler en kulturkritsk vurdering av filmen i avisen Vårt Land 28.2.2017 under tittelen: Narsissismens selvutslettelse.

Trygve Omland

Lyngdal 1. mars 2017.

2 kommentarer
    1. Jeg var usikker på om jeg ville se filmen, men etter din anmeldelse å dømme er ikke dette en klisje kjærlighetsfilm allikevel, så nå er jeg helt sikker på at jeg vil se den! Tusen takk for en litt annerledes anmeldelse, jeg likte den veldig godt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg