Håp i det tapte

Hvis du synger  salmen Lær meg å kjenne dine veie som forfulgt elle som flyktning eller som sørgende etter tap av familie og hjem, hva blir da viktig i salmen og i livet?

 

Foto av plakat fra Flyktningerådet  som jeg kjøpte på Henie Onstad Kunstsenter. Jeg gripes av Guds utstrakte hånd og alle menneskehender som åpner seg for de som har fått livet sitt ødelagt. Guds sterke hånd vil lede oss gjennom det tapte mot nye mål på jorden og i himmelen.

Mitt favorittord i Bibelen er Salme 37,5. Slå opp bibelverset sammen med sangen, – les og  syng.

 

                                                                  Lær meg å kjenne dine veie

 
Lær meg å kjenne dine veie
og gå den trøstig skritt for skritt
Jeg vet at hva jeg fikk i eie
er borget gods, og alt er Ditt
Men vil Din sterke hånd meg lede
jeg aldri feil på målet ser
og for hvert håp som dør her nede
får jeg et håp i himlen mer
 
Lær meg å kjenne dine tanker
og øves i å tenke dem
Og når i angst mitt hjerte banker
da må du kalle motet frem
Når jeg har tenkt meg trett til døden
så si hva du har tenkt, o Gud!
Da kan jeg se at morgenrøden
bak tvil og vånde veller ut
Men lær meg fremfor alt å kjenne
Din grenseløse kjærlighet
den som kan tusen stjerner tenne
når lykkens sol for meg går ned
Den tørrer tåren som den skapte
og leger såret som den slo
Dens vei går gjennom det vi tapte
og gir oss mere enn det tok.
 
Denne salmen ble skrevet i 1902 av en mann som hadde vært på pilegrimsferd. Da han kom hjem, var huset hans brent ned. I brannen døde familien hans. DA skrev han denne salmen. Forfatteren heter Jakob Peter Mynster Paulli. Han ble født 24. mars 1844 i København og døde 30. januar 1912 i København. Han var en dansk prest og salmedikter. Han er særlig kjent som forfatteren av salmen Lær meg å kjenne dine veie som finnes i Sangboken fra 1983 nr 530 og i Norsk salmebok 2013. Wikipedia. På YouTube er det mange innspillinger av sangen.
 

 

Trygve Omland, Lyngdal 11. mars 2017.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg