Bestemor best på arme riddere.

Bestemor var best på tørt brød.

Jeg var ofte med mine besteforeldre til Birkestøl da jeg var barn og tenåring. På bildet hjelper jeg bestemor, Olene Rom, med å plukke bær i hagen foran hytta på stølen. I hagen var det rips, solbær og stikkelsbær. Blåbær og tyttebær fant vi i skogen høyere opp på Birkestøl. Alt kunne brukes til syltetøy og til mange slags måltider.
Bestemor var flink til å trylle fram god mat. Spesielt husker jeg arme riddere. Det er en enkel og rimelig hverdagsmat. Bestemor kunne bruke gammelt brød som hun dyppet i melk og egg som var vispet sammen. Når brødet var stekt i panna, og det ble strødd sukker på, ble det festmat. I stedet for å kaste tørt brød, spiste vi arme riddere med stor appetitt.
Bestemor lærte meg å bruke kortreiste bær fra hagen og små, røde og blå selvplukkede bær fra skogen. Brød som i dag blir kastet i søpla, ble til rimelig, ridderlig kost.
Bestemor på Rom, mormor Olene, døde i 1962. Men lukten fra nystekte lapper og arme riddere på Birkestøl merkes enda, selv om min luktesans er svekket.

 


 

Lagt ut på Facebook 13. mars 2017.

Moderne sommerlue.

Jeg har alltid likt å gå med lue på hodet. Her har jeg ei sommerlue fra ca. 1955 med en stor solskjerm på. Jeg plukker bær i hagen på Birkestøl hytte sammen med bestemor/mormor Olene, som også har hodeplagg eller skaut. Vi hadde respekt for sola i gamle dager. Behovet for å dekke til hodet blir ikke mindre når håret minker.

Lagt ut på facebook 13. mars 2017.

Trygve Omland, Lyngdal 14. mars 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg