Jula i Handelsparken og jula.

Jeg stakk innom den nye butikken Jula i Handelsparken på Rom i dag 16.mars 2017. Dørene ble først åpnet i går for noen utvalgte som var spesielt invitert, har jeg inntrykk av. Ryktet sier at det var nesten 1000 mennesker inne i den nye butikken i går. Ved inngangen sto det en mann med noe som liknet på en boks. Jeg spurte: Er det kollekt? Nei, sa han, og tilbød meg en bitteliten søt sak pakket godt inne.

Bildet: Jeg er ikke flink til å være hjemmefikser og enda mindre flink til å være proff. Hvor skal jeg da gå?

I dag vrimlet det med folk som jeg ikke kjenner. En lyngdøl jeg kjenner fortalte at Petra Rom, som bodde der Rom barnehagen er, hadde spådd for lenge siden at her skulle det komme by til bygda. En annen person som jeg har sett før, dyttet på ei vogn med varer mellom fulle hyller. Han spurte forvirret: Hvor er kassen? Det var lettere å finne fram før, da dette var et åpent landskap med gress, poteter, korn, kuer, sauer og hester.

Jeg tjente noen kroner i dag på å kjøpe teskjeer i plast, papptallerkener og marsinpanbrød 5-PK til den svimlende summen kr 49,60. Jeg håper det kan være et lite bidrag til at Jula får hjulan til å gå rundt. Da jeg hadde betalt for varene med kort, glemte jeg å ta dem med meg. Mannen i kassa så det og kom etter meg med den lille posen som inneholdt verdier til nesten 100 kroner til full pris. Beriket (?) ruslet jeg hjem på smale veier med posen som viste hvor jeg kom fra. Med røde, sterkt røde og store bokstaver sto det på den tynne plassposen Jula.

Da jeg kom hjem, ble jeg ble minnet om jula, en høytid som kommer om vel ni måneder. Vi klarer oss ikke uten den høytidelige høytida som vi kaller jula. Da får vi gaver gratis, og vi kan ta imot Den Største Gaven som er helt GRATIS.

God jul.

Bilde og tekst: Trygve Omland, Lyngdal 16. mars 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg