Faste 6: Troens skjold beskytter oss

Jeg var i Efesos i Tyrkia i 2008 på reise med Den norske Israelsmisjon. Vi vandret i ruiner etter en by som tidligere hadde blomstret og vokst i velstand. De første kristne i denne sentrale byen møtte her rester etter den store gudinnen Artemis. Vår kunnskapsrike guide, Bjørn Helge Sandvei, holdt opp et bilde av tempelet for Artemis slik en tror det har sett ut. Vi så også statuer av  Artemis. Byen var kjent for å tilby trolldom og magi.  

 

Reiseleder og teolog, Bjørn Helge Sandvei, viser bildet av templet for gudinnen Artemis i Efesos, slik vi tror det har sett ut.

Statuer av gudinnen Artemis.

Hedningenes apostel, Paulus, skreiv til  de nye menighetene i Efesos og områdene rundt at vi står i en åndelig kamp mot Guds fiende, Djevelen, som står bak all løgn. I Ap. gj. 19,1-41 fortelles det om dramatiske hendelser i byen. Åndskampen blir tydelig. For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. Ef. 6,12. Avgudsdyrkelsen ble utfordret av

Vi formanes til å ta på Guds fulle rustning i kampen mot Guds fiende, djevelen. Troens skjold er en viktig del av utrustningen. I Ef.6,16 sier apostelen Paulus: Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler.

Skjold var opprinnelig en stein som de stengte en hule med. Videre var skjoldet stort og avlangt, så det dekket hele kroppen.

Skjoldet kan være et bilde på ordet om korset som vi kan skjule oss bak. Jesu soningsdød for våre synder er vårt skjold. Det er et forsvarsvåpen i kampen mot djevelen. Med det kan vi slukke alle den ondes brennende piler. Pilene var et farlig våpen som de fryktet. Pilene kan være symbol for lidelse, forfølgelse, fristelse og alt som kan føre til fall og frafall fra Gud. Med troens skjold stopper og slukker vi de brennende pilene.

Troen setter sin lit til Herren Jesus Kristus og stoler på at Han beskytter hjertet og hele legeme med kropp, sjel og ånd. Mesteren Messias er vår militære utrustning i kampen mot den onde og de onde kreftene.

Trygve Omland

Lyngdal 17. mars 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg