Hobby uten like.

Det var overskriften på første side i Lister24 i dag 18. mars 2017. Tema for lørdagsavisen var interessen for å samle på ting. Jeg føler meg hjemme i denne hobbyen.

 

Hvor skal jeg gjøre av alt jeg samler på?

Som barn samlet jeg på mange forskjellig ting: Appelsinpapir, frimerker, servietter, pressa blomster og så videre?

Som voksen har jeg samlet på mye, for eksempel: Ca. en meter med avisutklipp i vedkjelleren og på kontoret, ca. 125 høye permer med relevans for private saker, slektshistorie, fagene teologi, nordiske språk og samfunnsfag, turistreiser jeg har vært på, yrkes- og fritidsrettet engasjement. I tillegg til dette har jeg en serie med lave permer som inneholder utkast til prekener knyttet til kirkeåret og ulike temaer.  Tallet på videoer og fotoalbumer vet jeg ikke. Jeg gidder ikke å telle opp. Mange hyller er overfylt av bøker.

Hvorfor er det så vanskelig å kaste ting, og hvorfor samler jeg på mye som jeg aldri kommer til å bruke i framtida?  Jeg har Askeladden som forbilde. Han plukket med seg mange små ting som andre gikk forbi. Han tenkte kanskje at de små tingene kan komme til nytte en gang. Hvem vet? Det er en hobby å samle. Det er gøy, interessant og spennende. Alt jeg har rundt meg er lett å få tak i, viss jeg finner det igjen. Ting jeg har samlet, beriker livet som pensjonist. Jeg har nå tid til å leve, ikke bare i dag, men i mange øyeblikk i livet som dukker opp gjennom ting jeg har samlet.

De i familien som lever lenger enn meg, får mange tunge tak når de skal bære alt ut av huset. Søppelkonteinerne får noe å tygge på. Gjenbruksbutikker har lite bruk for slike ting som jeg har samlet på. Men kanskje dukker det opp noen askeladder og andre personer med slektshistoriske og faginteresserte antenner. De som lever, får se.

Jeg må minne meg selv om dette ordet fra Jesus: Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler. Matt 6,19. Jeg håper jeg har en skatt i himmelen som Gud passer på.  For der skatten din er, vil også hjertet ditt være. Matt 6,21.

Trygve Omland

Lyngdal 18. mars 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg