Faste 7 Frelsens hjelm redder oss

Hva møtte meg i Beirut 19. mai 1983 da jeg skulle være bataljonsprest i NORBATT 11 i FN? Et bombet stadion, små, pjuskete, delvis visne palmetrær, ødeleggelser over alt. I denne situasjonen tok vi straks på oss skuddsikker vest og hjelm på hodet. Hjertet og hodet var det viktigste vi måtte beskytte. Hjelmen kan være et symbol for forsvar mot ytre fiender som angriper tankene våre, og forvirrer og forstyrrer oss.

 

Sykkelhjelp på hodet og hjelm i krig kjenner vi til. Hjelmen skal redder det viktigst: Selve livet.

Synden kom inn i menneskene gjennom en løgnaktig tanke fra en slu slange som er bilde på Satan, Guds fiende. Slangen sa: Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen? 1. Mos 3, 1. Han sådde tvil om Guds troverdighet, Guds godhet og Guds ord.

I Joh 3,2 leser vi om forræderen Judas at djevelen hadde gitt han den tanke: Han skulle forråde Jesus. Ta på frelsens hjelm som er Jesu død for våre synder og hans oppstandelse fra de døde, syndenes forlatelse og det evige liv. Jesu Kristi soning med Gud og hans forsoning er hjelmen som redder oss fra døden og fortapelsen.

I vår tid er vi blitt mer bevisst bruk av hjelm som sykkelhjelm og hjelm innen idrett og fritidsaktiviteter. Vi prøver å beskytte hodet som vi er helt avhengig av for å leve godt.

Skal vi like godt ta på frelsens hjelm, så Gud kan beskytte hjernen, øynene og ørene, og frelse oss for tid og evighet?

 

Trygve Omland

Lyngdal 20.03.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg