Faste 8 Åndens sverd er Guds ord.

Bibelteksten i bibelleseplanen for 20. mars 2017 er Ef 6,10-18. Ut fra denne teksten har vi reflektert rundt fem forsvarsvåpen, og nå er vi kommet til det eneste angrepsvåpenet som blir nevnt: Åndens sverd som er Guds ord!

 Apostelen nevner disse seks våpen: Sannhetens belte, rettferdighetens brynje, fredens evangelium som sko, troens skjold, frelsens hjelm og Guds ord som er Åndens sverd. Vi trenger hver eneste del av rustningen. Hele Guds rustning skal vi ta på oss og ha på oss.

 

Bildet: Åndens sverd er Guds ord. Her er to brevåpnere som er laget som sverd. Sverdet til høyre kommer fra Madagaskar.
 

Vi griper Åndens sverd når vi tar til oss kunnskap fra Bibelen med hode og hjerte. Hele Guds ord skal vi ta til oss, og ikke bare det som vi liker. Så vil Ånden virke i oss slik Jesus sier i sin avskjedstale. Men når sannhetens Ånd kommer, skal han veilede dere til hele sannheten. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og gjøre kjent for dere det som skal komme. Joh16,13. Sannhetens Ånd er Den hellige Ånd. Vi skal be alltid i Ånden at Ånden må veilede oss til hele sannheten. Vi skal være tro mot sannheten i kjærlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus. Ef4,15. Da virker Guds ord som Åndens sverd.

For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer. Hebr4,12 

Dette brevet ble sannsynligvis skrevet mens Paulus satt i fengsel i Roma ca. år 60 e. Kr.. De første kristne ble forfulgt for sin tro på Jesus. Det ser ut til at alle Jesu disipler unntatt Johannes døde som martyrer. Derfor var det nødvendig å ta på seg hele Guds utrustning. Romerske militære hadde rustning da Paulus levde, og folk på denne tid skjønte derfor godt bildene om å være rustet til kamp.

Jeg skjønner ikke alt i Bibelen. Noe reagerer jeg negativt på, noe virker fremmed i vår tid, noe liker jeg ikke. Skal jeg bare rive ut de sidene i Bibelen som jeg reagerer mot? Alt det som er vanskelig for meg som bibelleser, kan jeg legge foreløpig til side. Det er mer enn nok i Bibelen som jeg kan ta til meg.

Ved Martin Luthers 500 års jubileum i år for reformasjonen blir vi minnet om å holde oss til Bibelen alene, Jesus alene, nåden alene og troen alene.

Trygve Omland

Lyngdal 20.03.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg