Den blomstertid nå kommer.

Jeg lyttet til Salmesang – ei bok med våre 50 mest kjente og kjære salmer. Da jeg kom til vårsalmen Den blomstertid nå kommer, stoppet jeg for å reflektere over teksten. Jeg så for meg blomster, gress, åkrer, urtesenger, bjørketrær og fugler. På vandring fra vinter til vår og sommer fant jeg denne bønnen:

Du kjære Herre Kriste,
du sol med klarest skinn,
la hjerte-isen briste
og smelte i vårt sinn!

 


Den blomstertid nå kommer
med lyst og glede stor,

den kjære, lyse sommer
da gress og grøde gror.
Nå rører solens armer
ved alt som før var dødt,
de blide stråler varmer
og alt på ny blir født.

 

 

De fagre blomsterenger
og åkrer rad på rad,
de grønne urtesenger
og trær som skyter blad,
hver blomst, hver spire minner
oss om å ta imot

det lys som alltid skinner
fra Gud, vår Skaper god.

 



 

Vi hører fugler sjunge
med herlig jubellyd!
Skal ikke da vår tunge
lovsynge Gud med fryd?

Min sjel, opphøy Guds ære
med lov og gledesang!
Han vil oss nådig være
som før så mang en gang.

 

Gud signe årets grøde
i alle verdens land!
Gud gi oss daglig føde
fra jord og hav og strand,
og hjelp oss du å dele
med andre det vi har,
vårt liv, vår jord, det hele
er ditt, vår Gud og Far!

 

Du kjære Herre Kriste,
du sol med klarest skinn,
la hjerte-isen briste
og smelte i vårt sinn!

La dine budord følges,
og mett oss med ditt ord,
la nådens lys ei dølges
for oss på denne jord!

Salmetekst: Trolig Israel Kolmodin, 1694. Omarbeidet og oversatt av M.B. Landstad, 1851. Melodi: Svensk folketone fra 1693. Salmen dukket opp i filmen Englegård med vårbilder fra den svenske landsbygda.

Tekstvalg og bilder av Trygve Omland.

Lyngdal 28. mars 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg