Dokumentarfilmen  Mot en av mine minste

I går kveld 2. april 2017 så jeg dokumentaren Mot en av mine minste på NRK 2. Dokumentaren er et samarbeidsprosjekt mellom Kai Erland fra Songdalen og filmskaper Marius Loland. Filmen ble produsert i 2015. Takk for at dere gjorde oss mer kjent med medmennesker som vi har mye å lære av, blant annet Martin og Solveig.

Det er trist å tenke på at disse to personene og mange andre ikke fikk den oppveksten de hadde rett på. Jeg tenker barn som regel har rett til å vite hvem som er far og mor. Barn har rett til å bli møtt av voksne som lytter til barnas tanker og følelser. Vi skal lytte til barnet for å vise respekt. Barna har alltid noe å lære oss voksne, tenker jeg. Barna skal oppleve verdighet i møte med voksne med makt.  Voksne skal ikke bruke sin makt og sine muligheter til å undertrykke en av Jesu minste små.  Åpenhet tilpasset alder skaper fortrolighet og tillit. Trygge samtaler kan smelte is og skape nye samtaler i takt med barnets behov.

Martins vitnesbyrd om Jesus og hans tro gjorde et mektig inntrykk på meg. Jeg har mye å lære om hans frimodighet.

Jeg er takknemlig og stolt over å kjenne Solveig. Hun husker jeg som en varm, vennlig og varsom person som utstrålte godhet.

Jeg håper at vi voksne gjennom filmen Mot en av mine minste lærer oss å lytte til barns behov og rettigheter.

Trygve Omland

Lyngdal 3.apri 2017.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg