Lasarus kom ut fra graven.

Et minne fra Betania i Israel kommer for meg nå like før påskehøytiden. Jeg var ved graven som knyttes til Lasarus som vi leser om i Bibelen i Joh. 11,1-44.


Jeg kommer ut fra en gravgrotte i Betania 1982 knyttet til Lasarus. (Jeg får ikke rotert bildet).

I det 4. århundre pleide kristne i Jerusalem møtes lørdag før palmesøndag, der de trodde Lasarus gravgrotte var.  De minnet hverandre om Jesu rop til sin døde venn, Lasarus: Lasarus, kom ut. Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: Løs ham og la ham gå! Joh11,44.

Lasarus kom ut av graven med et liksvøp eller et linbånd rundt hender og føtter. Det skulle vise at han kom ut av graven i den tilstand han var gravlagt. Han var den samme personen. Det nye var at han kom ut fra graven med et virkelig levende legeme. Da Jesus sa at de skulle løse Lasarus fra liksvøpet og la han gå fri, varslet han sin egen død og oppstandelse. Legg merke til hva som har skjedd før og hva som er sagt om Jesu nære framtid.

Rabbi, jødene prøvde nettopp å steine deg, og nå drar du dit igjen? sa disiplene. Joh11,8.

Tomas, han som ble kalt Tvillingen, sa da til de andre disiplene: Vi blir også med, så vi kan dø sammen med ham. Joh11,16.

Ingen annen fortelling i Joh.ev. er så detaljert beskrevet som underet med Lasarus oppvekkelse fra de døde. De nøyaktige vitneutsagnene bekrefter troverdigheten i teksten. Jesus hadde vekket opp mennesker før også.

Vi ser en stigning fra Jesu oppvekkelse av Jairus datter og enkens sønn i Nain til oppvekkelsen av Lasarus som allerede hadde ligget i graven.

Filosofen Spinoza har sagt at han ville kassere hele sitt filosofiske system og uten forbehold bekjenne seg til den kristne tro, dersom man kunne overbevise han om at Lasarus oppvekkelse fra de døde var en virkelighet.

I tro på Jesus har jeg lest mange ganger ved en grav det han sier til Marta: Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette? Joh 11,25-26.

Jesus viser sin makt som Messias og Guds Sønn.

Oppvekkelsen av Lasarus fra de døde er et forvarsel om det som skulle skje seinere. Jesus skulle dø og bli reist opp igjen fra de døde, og de som tror på Jesus skal bli vekket opp fra de døde til et evig liv.

Kilde:

Bibelen 2011 oversettelsen.

Kvalbein, Hans, Hovedtanker i Johannes-evangeliet, Lunde Forlag 11970.

Kvarme, Ole Chr. Kvarme, Gjennom Det Gode Land, Verbum, Oslo 1997.

Moe, Olaf, Moe, Johannes evangeliet innledet og fortolket, H. Aschoug og Co, Oslo 1951.

Tekst og bilde: Trygve Omland, Lyngdal 5. april 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg