DEN HIMMELSKE FREDS PLASS I KINA.

Norge har ikke hatt politisk kontakt med Kina siden 2010, da Nobels fredspris gikk til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo.

Statsminister Erna Solberg kommer til Kina 7. april 2017 for å gjennomføre tidenes norske sjarmoffensiv. Lederne i de store norske selskapene blir med. Se mer i VG og andre aviser på nett.

 

Bildet 2013: Den himmelske freds plass i Kina er et politisk symbol for staten Midtens rike. Plassen kan romme en million menneske på en gang. Det var her en mann med handlepose sto som et symbol for demonstrasjoner for frihet og kamp mot kjempestore kinesiske panservogner. Det endte i  massakren 4. juni 1989.

I 2013 var jeg i Den forbudte by som turist. Jeg ble så ivrig med å fotografere at jeg kom bort fra reisefølge. Kona prøvde å ringe til meg. Men vi fikk ikke kontakt over telefonen.  I nærheten av utgangen fra den gigantiske byen fant vi hverandre igjen. Jeg håper ikke noen i den store norske delegasjonen i Kina går seg vill i det voldsomme havet av menneskemasser og mektige kommunistiske ledere og systemer. Jeg var glad da jeg så igjen mitt reisefølge i Beijing.

Jeg så i dag på norsk TV næringsminister Monica Mæland på besøk i Den forbudte by i Kina. Hun fortalte begeistret om Kinas ønsker om frihandelsavtale med Norge. Vi er blitt enige om å få i gang forhandlinger innen fem måneder, sa den norske næringsministeren etter et møte med den kinesiske visehandelsministeren, Fu Ziying, torsdag 6. april 2017.

 

Bildet tatt av Oddvar Fuglestad 2013: Det himmelske tempel i Den forbudte by i Kina. Det var her jeg ble igjen for lenge, så jeg mistet kontakten med mitt reisefølge for en kort stund.

Hvorfor er navnet på denne byen i Kina Den forbudte by?

Den kinesiske keiserens palasskompleks i Beijing fikk navnet Den forbudte by fordi vanlige mennesker ikke hadde adgang til den. Bare keiserens embetsmenn, tjenere og vakter samt adelige med tillatelse fikk se byen.

Den forbudte by ble bygd mellom 1406 og 1420 på ordre fra keiser Zhu Di, som flyttet Kinas hovedstad fra Nanjing til Beijing. Keiserbyens dimensjoner skulle stå i stil med Kinas syn på seg selv som verdens sentrum. Det enorme palasskomplekset kom derfor til å omfatte 999 bygninger med i alt 9999 rom.

Den forbudte by rakk å være hjem for 24 keisere, helt til Kinas siste keiser ? Puyi ? ble fordrevet i 1924.

Sitat fra http://historienet.no/sivilisasjoner/kina-i-oldtiden/hvorfor-heter-det-den-forbudte-by.

Erna Solberg vil ikke snakke om menneskerettigheter i Kina: – Økonomiske interesser har fått prioritet, leser vi i Aftenpostens A-magasin 3. april 2017.

Har det blitt forbudt i Kina å ta opp problemer knyttet til menneskerettigheter? Mangler lille Norge mot til å være en troverdig fredsnasjon når den store kjempen Kina kommer mot oss på tunge økonomiske bein?

Trygve oOmland

Lyngdal 6. april 2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg