Påskegudstjenester i Korshamn og Hægebostad.

Korshamn kapell var et kraftsentrum på skjærtorsdag 13. april 2017. Det var gudstjeneste med nattverd, og vi sang at vår natt ble vendt til dag i Jesu kjærlighets soloppgang. Diakon Jan Hananger ledet oss gjennom viktige tekster i Bibelen om å elske og tjene hverandre.
Den ungen gutten, Aleksander Eikeland, sang solo. Blant annet sang han: Dine hender er fulle av blomster. Når jeg hører denne sangen, går tankene til Gravkirka i Jerusalem, der jeg også hørte sangen om blomster til Jesus. Sangen steg opp fra en kø av mennesker som ville inn å se den tomme grav. Jesus, du sto opp og du bor blant oss, synger vi i det siste verset.

Med Jesus iblant oss passet det å ta opp et takkoffer til diakoniarbeidet. Mange i Lyngdal trenger hjelp og en utrakt hånd. Kapellet i havgapet var overfylt av gjester fra mange steder, fra Lyngdal, og fra hytter og hus i Korshamn. Jeg hørte en si at  det var 125 personer til stede. Er det mulig? Galleriet var så fullt at det måtte åpnes opp for kjølig luft utenfra.

Korshamn kapell med 100 sitteplasser oppført i 1906.

Etter gudstjenesten var det servering av kveldsmat i kjelleren, der vi spiste sammen med gjester fra Grimstad som vi ikke hadde snakket med før. Neste år blir det vel en ny mulighet til å oppleve Korshamn kapell tettpakket av påskegjester.

Din hender er fulle av blomster. Bildet av blomster fra Korshamn.

Vi valgte å oppsøke høytidsgudstjeneste I Hægebostad kirke på 1. påskedag 26.04.2017. Vi ønsket å høre sokneprest Sandrip tale. På talerstolen så jeg at det var skrevet: Salig er de som hører Guds ord og tar vare på det. Takk, Sandrip, for din troskap mot Bibelens ord. Mange tror at Jesus er død. Men sannheten er at Jesu grav er tom fordi han lever.


Bildet: Prekestolen i Hægebostad kirke. Kirka er fra 1844, 100 år før jeg ble født. Våre liv leves i lange livslinjer.

 Jeg var i Hægebostad kirke da jeg var kristenruss i 1963-64, altså for vel 50 år siden. Da tok vi opp offer til å bygge en kirke for indere i Durban i Sør-Afrika. Takkofferet i dag gikk til Beit Eliahu i Israel. Det viser at Jesus sender oss ut til jøder og ikke-jøder med de gode nyhetene om påskemorgen som slukker sorgen og Jesus som lever, for graven er tom.

Hægebostad kirke var fylt mange mennesker i forskjellig alder. Lydene fra de mange små barna fikk meg til å tenke på Jesus ord: La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem. Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds rike slik som et lite barn, skal ikke komme inn i det. Mark 10,14-15.

Jesus kalte til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem og sa: Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Matt 18,2-3.

Min takk går til alle barna i Hægebostad kirke og deres foreldre som lærte meg på at kirka er et rom der vi kan gråte og føle oss trygge. Et høydepunkt i dag var dåpen som samlet mange voksne til høytidsgudstjeneste. Det lover godt for framtida.

Trygve Omland

Lyngdal 16.04.2017.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg