Fredsarbeid ut fra fredsdagen 8. mai 1945.

Sosiale medier under krigen i 1940-1945

På fredsdagen 8. mai  1945 er det interessant å tenke på radioens betydning under 2. verdenskrig. Gode nordmenn gjemte radioen sin i vedstabel, i bikube, i kubbestol og på andre lure skjulesteder. En kvinne fortalte meg at det var hennes tur til å høre på radioen 7. mai 1945. Da fikk hun høre fra London at Tyskland hadde kapitulert. Er det mulig for oss skjønne den gleden hun kjente?

Lengsel etter fred i Libanon

Jeg er født 14.01.1944, altså nær 16 måneder før freden kom. Krigene husker jeg selvfølgelig ingenting om. Men freden har jeg grunn til å flagge for og takke for spesielt i dag den 8. mai 2017. Mange blir i dag født inn i grusomme kriger mange steder rundt i verden. Jeg glemmer ikke en gutt i 1983 ca. 15 år gammel fra Libanon som lengtet etter varig fred. Jeg leste engang for han Matt. 5,9 på engelsk: Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn. Les det en gang til, sa han. Nå er det ca. 49 år siden han ble født. Hvordan har han det? Lever han?

 


Bilde:
I dette huset med mange merker etter skudd bodde jeg i Libanon i seks måneder i 1983 som bataljonsprest. Jeg lærte da å sette mer pris på sangen og sannheten i bønnen: Gud signe vårt dyre fedreland,/og lat det som hagen bløma./Lat lysa din fred frå fjell til strand…

Libanon klarer ikke lenger å håndtere strømmen av syriske flyktninger. Landet står overfor økonomisk og politisk kollaps, advarer myndighetene. Rundt 1,1 millioner syrere har så langt flyktet til det lille nabolandet med om lag 4 millioner innbyggere, leser vi i VG på nett 4. juli 2014.
 
Tvangsevakuering i Finnmark og Nord-Troms
Vi må ikke glemme krigens grusomheter i Norge 1940-1945. Høsten 1944, da jeg enda ikke var ett år, beordret Adolf Hitler tvangsevakuering av Nord-Troms og Finnmark. Bygninger skulle brennes, infrastruktur raseres, buskap slaktes. 50 000 innbyggere ble evakuert med tvang. 25 000 motsatte seg ordren. Slik presenteres en fersk bok i 2016 av Asbjørn Jaklin med tittelen Brent jord 1944-1945. Heltene. Ofrene. De skyldig. Jeg leste boka med ekstra stor interesse fordi jeg har fungert som prest en kort periode i Lyngen i Nord-Troms og i Vardø i Finnmark i 1992. Vi feiret da i Vardø kirke at det var 50 år siden sykehuset i Vardø ble bombet. Natten til 1. mars 1942 ble katastrofal. Sykehuset brant ned og 18 pasienter mistet livet.
 
Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn, sa Jesus.
 
Trygve Omland
Lyngdal 8. mai 2017.
 
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg