5. Sanger av Herrens glade trubadur på Hermon Reiser.

Herrens glade trubadur inspirerte organist i Den norske statskirke.

Under Hermons Reiser til Kroatia 19.-31. mai 2017 sang vi kjente og mindre kjente sanger under kyndig ledelse av Asle Stølsdokken. Asle sang solo og spilte livlig på gitar. Han fylte bussen med glede og fellesskap mil etter mil.

Reiseleder Asle Stølsdokken serverte kaffe, vann, vitnesbyrd, solosang og fellessang i bussen fra Norge til Kroatia.

Her vil jeg trekke fram en tekst blant mange av Aage Samuelsen som ble sunget i bussen. O Jesus, du som fyller alt i alle, som rik på miskunnhet og nåde er,?Teksten finner vi nå i Norsk Salmebok fra 2013. Aage forteller i boken Herrens glade trubadur fra 1981 om hvordan sangen ble til i 1947. Han hadde møter i Evangeliesalen, Nordregt. 18 B i Oslo. Han skriver. Jeg var da i et hjem og spiste middag. Etter middagen skulle jeg legge meg på sofaen og hvile litt. Klokken var halv fire på ettermiddagen. Jeg hadde bare ligget i 5 minutter, så hørte jeg en vidunderlig melodi og sang. Jeg reiste meg opp, grep blokk og penn og skrev teksten ned med en gang. Da jeg sang denne sangen på møtet, falt ånden over hele salen. (s.34).

Denne evangeliske sangen ble brukt under begravelsen til Egil Hovland i Glemmen kirke. Hovland var en av Norges fremste kirkekomponister i nyere tid. Han ønsket denne sangen ved sin begravelse.

Egil Hovland forteller i biografien Englene danser på tangentene om hvordan han oppdaget Åges tekster.

Ja, at jeg ble kjent med Åge var rett og slett en tilfeldighet. Jeg skulle til Oslo på et komitemøte. Og så fylte jeg bensin?Der sto jeg og skulle betale. Plutselig ser jeg et stativ med kassetter til salgs, med bilde av Åge på. Da var amerikaneren ny (Hovlands bil), og den hadde det nyeste innen musikkanlegg, må vite. Dermed kjøpte jeg en kassett, og spilte den på veien innover til Oslo. Underveis ble jeg mer og mer betatt av stemmen hans, og spillingen, og sangene og det han pratet innimellom. Jeg opplevde han som ekte. Han var seg sjøl, 100 prosent. Han liknet ikke på noen ting.

Og så la jeg merke til hans tro. Jeg skjønte jo at jeg opplevde vitnesbyrdet hans. Da kassetten var ferdig, nærmet jeg meg Oslo, og i det kassetten stoppet, så husker jeg at jeg sa høyt: Dette er den tro som overvinner verden!

Etter det har jeg vært halt sånn fan av Åge Samuelsen.

Det sa Hovland, organist i Den norske statskirke, selv om Åge var kjent for rabiat statskirke-hets. S. 133.

(Forfatteren av biografien på Lunde forlag om Egil Hovland  skriver Åge med Å, og ikke Aage Aa som jeg finner i boken om broder Aage.)

Kilder:

Johannessen, Geir Harald, Egil Hovland Englene danser på tangentene, Lunde forlag, 1999.

Samuelsen, Aage, Herrens glade trubadur, H. Rystad og Sønners forlag, Tennevoll, 1981.

Solvang, Olav, Feirer Herrens hurragutt, Vårt Land 12.12.2014.

Trygve Omland

Lyngdal 9. juni 2017.06.09

1 kommentar
    1. Underbart!
      Jag älskar Aages sånger.
      Jag har själv sjungit in ett par i studio samt framfört en del solo i möten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg