7 Med Hermon reiser til Mozarts fødeby.

Vi kom til Salzburg 21. mai 2017 med bussen til Hermon Reiser. Det første som møtte oss i byen var en stor hvitkalket festning lett synlig på fjellet.

 

 

Dit opp gikk jeg tungpustet om kvelden sammen med de andre i reisefølge. En bane tok oss opp en bratt fjellside til en konsert som inneholdt blant annet EINE KLEINE NACHTMUSIK av W. A. Mozart (1756-1791). Min lite musikalske følelse fikk seg bokstavelig talt en opptur på fjellet. Jeg kan dokumentere at jeg har sett og hørt Kammerkonsert i Mozarts fødeby, der vi hørte klassisk musikk av høy klasse med stykker av W. A. Mozart, J. Haydn, J. Brahms, A. Dvorak og J. Strauss.

Først vandret vi rundt i byen med lokal guide som snakket fort og effektivt. Guiden kom for seint i forhold til avtalen, så vi måtte komme oss fort gjennom programmet.

 

Her ble Mozart født i 1756.

 

Lyngdøler i front med Mozart på sokkel i bakgrunnen i Salzburg. 
 

I denne festningen var vi på konsert. Jeg har en drøm. Jeg drømmer om at vi kunne bytte ut krigens festninger med fredelige byggverk fylt av vakker musikk.

 

Vi så mange mektige, majestetiske, monumentale mesterverk i Salzburg.

Trygve Omland

Lyngdal 12. juni 2017.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg